BET
18507.05
-0.03%
BET-TR
40438.01
-0.04%
BET-FI
59755.17
0.41%
BETPlus
2737.17
-0.06%
BET-NG
1322.39
0.08%
BET-XT
1578.89
0.01%
BET-XT-TR
3397.4
0.01%
BET-BK
3448.87
0.08%
ROTX
40695.58
-0.03%

ANALIZĂ XTB, Radu Puiu: Industria aviatică trece prin „turbulențe” economice. Incidentele recente, vizibile pe burse

Autor: Financial Market
4 min

Sectorul aerian traversează o perioadă tumultoasă încă de la începutul anului, confruntându-se cu probleme tehnice sau accidente cauzate de turbulențe severe, ceea ce forțează investitorii să se întrebe dacă evenimentele influențează capitalizarea bursieră a companiilor, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Cel mai recent episod dificil prin care a trecut industria este zborul Singapore Airlines (SQ321), care a aterizat de urgență la Bangkok pe 21 mai, după ce s-a confruntat cu turbulențe extreme, soldate cu un deces și cu zeci de pasageri răniți.

Incidentul a dus la o scădere de aproximativ 1,3%, până la 1,6% la deschiderea ședinței de tranzacționare. Totuși, deprecierea a fost mai degrabă o reacție impulsivă decât o tendință menținută pe termen lung. Impactul asupra reputației mărcii companiei aeriene este așteptat să fie minim.

Pierderile au fost rapid recuperate, ceea ce a consolidat previziunile analiștilor potrivit cărora este puțin probabil ca marca SIA să sufere în mod semnificativ de pe urma acestui eveniment imprevizibil care nu este specific niciunei companii aeriene.

Astfel, episodul este așteptat să aibă implicații mai mici asupra mărcii SIA decât ar fi avut un accident rezultat dintr-o eroare umană sau un echipament defect.

Dacă privim situația într-un context mai amplu, și anume în raport cu milioanele de zboruri anuale (40,1 milioane de zboruri sunt prevăzute pentru 2024), incidentul în timpul zborului Singapore Airlines este unul rar, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România, companie de investiții pe bursele internaționale.

Potrivit Administrației Federale a Aviației, în Statele Unite, cea mai mare piață de transport aerian din lume, între 2009 și 2022 au existat doar 163 de persoane rănite care au avut nevoie de spitalizare.

Cu toate acestea, încrederea generală a călătorilor ar putea fi afectată, pe măsură ce turbulențele din timpul zborurilor devin tot mai frecvente și mai grave din cauza schimbărilor climatice, cu o creștere a numărului de „goluri de aer” și a vremii nefavorabile.

Turbulențele sunt, în esență, o perturbare a aerului și există mai multe tipuri diferite și motive pentru care acestea apar. Formele de relief, cum ar fi munții, pot schimba fluxul de aer, iar aerul este forțat să se ridice peste terenul natural, care poate provoca valuri de aer, acestea declanșând turbulențele.

În timp ce evenimentele meteorologice pot crea și ele dificultăți, fenomenul care provoacă cele mai multe îngrijorări se numește clear air turbulence (CAT).

Un studiu al Universității Reading din Anglia, publicat în 2023, a constatat că, între 1979 și 2020, fenomenele CAT au crescut cu 55 % deasupra Atlanticului de Nord, una dintre cele mai aglomerate rute de zbor din lume. Temperaturile mai ridicate pot afecta tiparele de vânt. Raportul subliniază că emisiile de gaze cu efect de seră poartă mare parte din vină.

Acest lucru este confirmat de cercetătorii de la Universitatea din Chicago, care prevăd că încălzirea temperaturilor ar putea duce la creșterea vitezei vântului la niveluri superioare de altitudine.

Studiul sugerează că vitezele vor crește cu 2 procente pentru fiecare grad Celsius în plus. Prognoza este aceea că temperatura la nivel global se va majora cu 4 grade Celsius până la sfârșitul secolului, dacă gazele cu efect de seră continuă să crească la același nivel.

CITESTE SI:  Sucul de portocale, încă un produs de bază ce poate deveni aproape un lux. Prețurile la citrice pun în dificultate mare parte din planetă

Temperatura globală a crescut cu cel puțin 1,1 grade Celsius din epoca preindustrială. În această perioadă, cea mai mare majorare a avut loc începând cu 1975, potrivit NASA, explică Radu Puiu.

Cercetătorii de la Universitatea din Chicago spun că, din cauza vitezelor record de vânt preconizate, companiile aeriene vor trebui să reducă viteza pentru a limita impactul turbulențelor asupra siguranței, situație care s-ar traduce și în costuri mai mari pentru companii.

Turbulențele pot costa industria 500 milioane de dolari anual

Deși cel mai „drastic” exemplu este așteptat în Atlanticul de Nord – ruta cheie între America de Nord și Europa, este estimată o creștere masivă a turbulențelor în sud-estul Chinei, în vestul Pacificului și în nordul Indiei. Un studiu realizat în 2021 de către Universitatea Nanjing din China a prognozat o creștere de 15 % a cazurilor de CAT până în 2059.

Chiar dacă pagubele cauzate de turbulențe sunt rare, costă industria aeronautică până la 500 de milioane de dolari anual. Această sumă reprezintă daunele aduse avionului și cabinelor, întârzierile și plata ocazională a despăgubirilor. Având în vedere că acestea vor fi mai frecvente în anii următori, costurile se vor accentua, arată Radu Puiu.

În conformitate cu Convenția de la Montreal din 1999, companiile aeriene trebuie să își asume responsabilitatea financiară pentru vătămările suferite la bordul aeronavelor din cauza turbulențelor, inclusiv pentru deteriorarea bagajelor, precum și pentru vătămări corporale sau chiar deces.

Ce se poate face pentru a atenua turbulențele? Tehnologia de detectare a turbulențelor se află încă în faza de cercetare și dezvoltare, astfel încât piloții folosesc radarul meteorologic pentru a determina cel mai bun plan de evitare a zonelor dificile pentru traiectoria de zbor.

Imaginile radarului meteorologic le arată piloților unde pot apărea cele mai intense turbulențe, iar aceștia colaborează cu echipa de la controlul traficului aerian pentru a evita acele zone.

Centrele meteorologice de la sol pot vedea modelele meteo care se dezvoltă cu ajutorul sateliților. Acestea furnizează informațiile echipajelor de zbor în timp real, astfel încât echipajul să știe la ce condiții să se aștepte pe toată durata zborului.

Informațiile pot include, de asemenea, zonele de turbulențe preconizate în cazul în care apar furtuni de-a lungul rutei de zbor, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România.

Riscul reprezentat de anomaliile meteorologice nu este un factor de risc specific unei anumite companii aeriene, reprezintă o nouă realitate pentru companiile aeriene la nivel global, în special cele care operează zboruri pe distanțe lungi deasupra oceanelor.

Industria aviatică se confruntă cu necesitatea de a adapta transportul aerian la o lume în curs de încălzire pentru a proteja pasagerii și angajații, precum și pentru a menține costurile sub control.

Măsurile de adaptare, inclusiv ziduri de protecție în zonele de coastă pot contribui la protejarea aeroporturilor existente împotriva creșterii nivelului mărilor și a valurilor cauzate de furtună, dar pot fi costisitoare și complicat de implementat.

În regiunile foarte calde sau în timpul verii, aeroporturile pot alege să programeze zborurile în perioadele mai reci ale zilei pentru a atenua efectele căldurii. În egală măsură, acolo unde este posibil, aeroporturile pot extinde pistele pentru a permite distanțe mai mari de decolare.