Norofert Group, principalul producător român de inputuri organice listat pe piața AeRO de la BVB sub simbolul NRF, a publicat rezultate financiare trimestriale în ușoară scădere dupa primele trei luni ale anului față de aceeasi perioadă a anului precedent pe fondul contextului dificil din agricultură.
Astfel, cifra de afaceri consolidată a scăzut cu 19,27% în comparație cu perioada similară din 2022 din cauza faptului că, față de anul trecut, în primul trimestru al acestui an Norofert a ales să nu tranzacționeze cereale ecologice din cauza volatilității și, pe alocuri, a blocajului pieței de cereale bio, fermierii fiind în expectativa unor prețuri mai mari după scăderile masive din ultimele luni pentru toate prețurile cerealelor, ecologice sau convenționale.
Compania a adoptat o politică prudentă în creditare pe care o consideră câștigătoare în acest an, dispersia riscului pe o bază mai mare de clienți fiind gândită pentru a gestiona perioada de volatilitate din următoarele luni.
„Ne aflăm într-o perioadă de tranziție între prețuri mari ale inputurilor (îngrășăminte și pesticide) și cerealelor și normalizarea acestora, revenind treptat la nivelul anului 2021.
Dificultatea anului 2023 vine tocmai din această tranziție: atunci când s-au înființat culturile de toamnă în 2022, acestea s-au făcut cu prețuri foarte mari pentru îngrășăminte (uree, azotat de amoniu, NPK) și cu perspectiva unor prețuri ale cerealelor care să facă aceste investiții profitabile.
Din păcate, începând cu noiembrie 2022, prețurile cerealelor au cunoscut un declin accelerat, ajungând azi chiar și la jumătate față de vara-toamna 2022.
Rămâne însă de văzut care va fi evoluția pieței cerealelor în următoarele luni, dar sentimentul în piață este pesimist în legătură cu o îmbunătățire, mai ales când, în legătură cu cerealele ieftine din Ucraina, nu s-a ajuns încă la o concluzie care să protejeze fermierii români,” a declarat Vlad Popescu, Președintele Consiliului de Administrație.
De asemenea, în urma contractării unui credit de 2 milioane euro, Norofert a achiziționat materie primă pentru linia de granulate și mărfuri (îngrășăminte granulate), însă livrarea acestora s-a făcut la final de aprilie 2023, așadar, T1 2023 apare cu datorii pe termen lung în creștere dar nu și cu active pe măsură, întrucât marfa a ajuns cu întârziere, fiind pregătită pentru vânzare în T2 și T3 2023.
Poziția cash a companiei a cunoscut o creștere 110,58% în comparație cu T1 2022, fapt ce demonstrează că într-o perioadă dificilă în agribusiness, cu lichidități scăzute, poziția de numerar reprezintă o plasă de siguranță și o dovadă de bună gestionare a creanțelor.
Rezultatul net consolidat a cunoscut o scădere ușoară față de T1 2022, survenită ca urmare a netranzacționării de cereale. În domeniul în care activează compania, în general, primul trimestru din an este o perioadă cu cheltuieli mari și profitabilitate redusă.
„În opinia noastră, într-un an care cere precauție este mai responsabil să nu credităm excesiv, cu toate că în piață cererea pentru produsele noastre este în creștere, și să evităm trading-ul, care aduce un risc suplimentar din cauza volatilității acestei piețe în perioada raportată.
Însă, dacă ne raportăm la core business, producția de fertilizanți și bioprotectie, marja brută a crescut de la 16,37% la 25,11%.”
Cheltuielile cu materialele au scăzut cu 30,94% față de aceeași perioadă a anului precedent datorită achiziționării din toamnă a majorității reperelor necesare producției.
Cheltuielile cu amortizări și ajustări de valoare au cunoscut o creștere puternică datorită investițiilor realizate în 2022, achiziția fermei din Zimnicea și a fabricii din Filipeștii de Pădure. Investițiile, deși vin cu amortizări care impactează contul de profit si pierdere, acestea sunt necesare pentru a crește competivitatea în piață.
Creșterea creanțelor cu 6,99% vine din creșterea vânzărilor de inputuri lichide, care reprezintă în proporție de 95% vânzări cu plata la termen, iar scăderea de 19,27% a cifrei de afaceri reprezintă un decalaj al vânzării de îngrășăminte, din T1 în T2, ca urmare a sosirii cu întârziere a materiilor prime și a produselor finite din import precum și a absenței activității de trading.
Îngrășămintele de sol sunt produse care nu generează creanțe întrucât plata lor se face la livrare. Nevoile clienților pentru îngrășăminte de sol granulate s-au acoperit cu marfa livrată în pre-sales în noiembrie 2022 și cea produsă în aprilie 2023.
PERSPECTIVE PENTRU 2023
Compania consideră că 2023 va fi unul comparabil cu cel precedent ca nivel de impredictibilitate economică. În agricultură există în continuare scăderi de prețuri pentru principalele culturi (grâu, porumb, floarea soarelui, rapiță, etc.), în contextul importurilor masive de cereale ieftine din Ucraina, fapt ce pune o presiune masivă pe prețul cerealelor autohtone.
Mai mult, situația financiară a fermelor din România s-a deteriorat în ultimul trimestru al 2022 iar acest lucru ar putea să persiste și în 2023, daca nu se vor lua măsuri pentru protecția culturilor de proveniență autohtonă în fata prețului scăzut ale celor de import.