Indicele PMI sau Purchasing Managers’ Index este un indicator ce reflectă evoluția economică din sectoarele de producție și servicii si totodată increderea managerilor care lucrează in departamentele de aprovizionare ale companiilor.
Scopul utilizării indicelui PMI este de a oferi informații despre condițiile actuale si viitoare de afaceri factorilor de decizie, analiștilor și managerilor care se ocupa de input-ul factorilor de productie. Indicele este realizat lunar și se bazează pe un sondaj trimis directorilor executivi de la peste 400 de companii la nivel mondial din majoritatea economiilor lumii.
Indicele analizează cinci domenii majore de studiu: comenzile noi, nivelul inventarului actual, nivelul producției, livrările de la furnizori și evoluția locurilor de muncă, fiecare zonă avand o pondere egală in calculul final. Sondajul cuprinde întrebări privind condițiile de afaceri și orice schimbări au loc, indiferent dacă se îmbunătățesc sau se deteriorează.
Indicele poate lua valori de la 0 la 100, o valoare de peste 50 reprezentand o expansiune comparativ cu luna precedentă, in timp ce una sub 50 reprezintă o contracție, iar una egală cu 50 indică o stagnare a conditiilor. Cu cat valoarea depășește 50 de puncte, cu atat amplitudinea schimbărilor este mai mare.
Datele pe care indicele le furnizează sunt foarte importante pentru factorii de decizie din companii. Un producător de automobile, de exemplu, ia decizii de producție pe baza noilor comenzi pe care le așteaptă de la clienți în lunile viitoare. Aceste comenzi noi determină deciziile de aprovizionare cu privire la componentele și materiile prime, soldurile existente ale inventarului conducand, de asemenea, la nivelul de producție pe care producătorul trebuie să-l indeplinească pentru a satisface noile comenzi.