România nu este o țară în care activitatea sportivă să se numere printre preferințele celor 18.9 milioane de locuitori. Statisticile indică o poziționare a procentului românilor care fac sport mai redusă cu 38% decât media țărilor din Uniunea Europeană. Doar 6% din populația cu vârsta peste 5 ani desfășoară activități sportive față de 44% cât este ponderea în statele membre UE.
În ultimii cinci ani se constată conturarea a două tendințe ce par să contrazică faptul că românii nu sunt interesați de sport. Prima tendință este reprezentată de creșterea valorii sectorului de pariuri online, care se cifrează la suma de 419.72 milioane de dolari în 2025, conform platformei Statista. Pariurile live, pe mobil și pariurile de tip cota 2 azi, care se adresează în egală măsură pariorilor începători, cât și celor avansați, se numără printre opțiunile de pariere populare printre pariorii români, al căror număr continua să crească.
Numărul pariorilor romani este estimat să ajungă la 761.000 de utilizatori până în 2029, conform Statista. A doua tendință este reprezentată de creșterea vânzărilor în sectorul de echipament sportiv din România. Valoarea din 2025 a acestui segment al industriei de producție de îmbrăcăminte, încălțăminte, aparate și accesorii pentru practicații de sport este de 587.54 milioane de dolari. Reprezintă creșterea un semn al atragerii unui număr mai mare de practicați de sport în România sau se datorează altor cauze?
Care este cauza creșterii vânzărilor în sectorul de echipament sportiv din România?
Creșterea vânzărilor de echipament sportiv pe plan local până la suma de 587.54 de milioane de dolari nu este întâmplătoare. În 2024, piața se cifra la 366 milioane de dolari, conform datelor colectate de ECDB, o valoare în creștere de 10%-15% față de 2023. Anul trecut, prognoza specialiștilor din acest domeniu viza o creștere de 15%-20% a acestui sector economic.
De exemplu, creșterea lunară a fost de 5% în luna aprilie 2025 în comparație cu luna martie, vânzările cifrându-se la 34 milioane de dolari. Raportat la tipul de practicanți de sporturi care își achiziționează echipament sportiv, 69% din achiziții sunt efectuate de practicanți individuali și de 31% de practicanți în sistem colectiv. Să însemne toate aceste cifre o dovadă a creșterii numărului de practicanți de activități sportive în România?
Realitatea este nu că românii au început să facă sport, ci că persoanele care deja practicau activități sportive au conștientizat importanța utilizării de echipamente sportive performante. Pasionații de fitness și de sporturi recreative au luat exemplu sportivilor profesioniști și au început să se antreneze în centre specializate. Sălile de fitness au investit în achiziția de aparate de exerciții și echipamente sportive de antrenament performante.
În continuare, doar 6% dintre români practică activități sportive în mod regulat, 13% ocazional, iar 18% foarte rar. Categoria majoritară este reprezentată de românii care nu fac deloc sport, ponderea acestora fiind de 63%. Specialiștii portalului de analiză date statistice de la Statista au ajuns la concluzia că în România creșterea vânzărilor de echipament sportiv se bazează pe cererea mare din partea sălilor de fitness și a practicanților de sporturi în aer liber. Oare, la nivel global, trendul de creștere este similar tendinței din România?
Creșteri importante pe piața internațională de vânzare de echipamente sportive
Piața românească de vânzări de echipamente sportive se cifrează în 2025 la 587 milioane de dolari în timp ce piața globala valorează 182.29 miliarde de dolari. Specialiștii au identificat 5 factori majori care au facilitat creșterea anuală de 5.59%, pe care îi găsești mai jos:
- Conștientizarea importanței utilizării de echipament sportiv performant pentru exerciții de fitness și întreținere a sănătății;
- Sporirea numărului practicanților de activități recreative și sport, atât la nivel individual, cât și colectiv;
- Utilizarea tehnologiei de ultimă generație pentru creșterea nivelului de performanță și siguranță în rândul utilizatorilor;
- Personalizarea echipamentelor sportive pentru a atrage un număr cât mai ridicat de utilizatori;
- Influența rețelelor de socializare în promovarea unui stil de viață activ.
Pe lângă orientarea practicanților de activități fizice și de sport către sălile de fitness, s-a conturat și un alt trend în ultimii cinci ani. Trendul este reprezentat de investiția în achiziția de echipament sportiv pentru uz personal, la domiciliu. Printre cele mai achiziționate produse se numără bicicletele de fitness pentru spațiile interioare și benzile de alergat indoor.
În următorii cinci ani tendința de creștere a vânzărilor de echipament sportiv în România se menține, ceea ce indică faptul că suma de 587.54 milioane de dolari înregistrată în 2025 nu este deloc întâmplătoare.