Într-un dialog acordat publicației Financial Market cu ocazia participării în finala BVB Arena 2025, reprezentanții AGRICOLA Bacău au vorbit despre istoria impresionantă a companiei, transformările profunde de-a lungul celor aproape șapte decenii de activitate și direcțiile strategice pentru viitor.
Iată mai jos cele mai importante momente surprinse din dialogul între Tiberiu Porojan, Managing Director Financial Market și Grigore Horoi, Președinte Agricola Internațional SA.
1. Pentru început, ne puteți spune câteva cuvinte despre compania dumneavoastră? Cum a luat naștere, care este modelul de afaceri și care considerați că au fost momentele cheie în dezvoltarea sa?
AGRICOLA Bacău este una dintre companiile de vârf de pe piața agribusiness-ului din România. Povestea companiei începe undeva la mijlocul anilor ’50. Cu alte cuvinte, eu și AGRICOLA avem cam aceeași vârstă și ne-am intersectat pe la mijlocul vieții, iar respectul și voința de a duce mai departe munca, dedicarea și viziunea predecesorilor ne-au adus astăzi împreună, în locul pe care îl ocupăm în peisajul economic românesc.
1992 este anul care marchează un moment important pentru noi: prin preluarea în locație de gestiune a cinci întreprinderi cu capital de stat, se constituie Agricola Internațional, companie mixtă româno-germană, prima investiție străină importantă în România în acest domeniu.
Astfel, în dificila perioadă de tranziţie la economia de piaţă, s-a constituit ceea ce numim un flux integrat de producţie, de la furaje la livrarea produselor din carne, care a făcut ca societăţile preluate să se poată sprijini unele pe altele, dar realizarea cea mai importantă a acestei construcții a fost privatizarea managementul acestor exploataţii. Faptul că această organizaţie a rezistat, s-a dezvoltat continuu vreme de 33 de ani depăşind foarte multe crize arată că a fost o idee inspirată.
Încă de la fondarea Agricola Internațional SA și ulterior, Grupul de firme AGRICOLA a derulat programe de investiţii în capacităţile sale de producţie, în proiecte de dezvoltare şi strategii de marketing care au totalizat peste 250 milioane de euro până în prezent. Această iniţiativă a permis companiilor noastre să se integreze pe orizontală şi verticală și să se alinieze la standardele europene de siguranţă alimentară şi igienă.
O companie cu o istorie de aproape 68 de ani nu ar putea exista pe piață dacă nu s-ar fi reinventat. De mai multe ori.
Grupul AGRICOLA înglobează în prezent un număr de 5 companii, respectiv Agricola Internațional SA (creșterea păsărilor și comercializarea cărnii de pasăre) și celelalte 4 firme în care aceasta este acționar principal, respectiv SALBAC SA (specializată în piața mezelurilor, lider în categoria salamurilor crud-uscate), EUROPROD SA (specializată în produse de tip convenience – ready to eat ori semipreparate din carne și vegetale), AVICOLA LUMINA SA (producție de ouă proaspete) și AICBAC SA (culturi de câmp, ferme de vaci și o fabrică de lapte și produse lactate).
2. Cum a evoluat compania în ultimii trei ani din punct de vedere financiar și operațional? (ex.: cifră de afaceri, profit, investiții, extindere, parteneriate importante etc.)
Agricola a operat pe piața externă, pe cele mai sofisticate piețe, când nimeni din România, pe această grupă de produse, nu o făcea. Și am rămas constant pe aceste piețe și o facem și acum. Dezvoltăm în fiecare an, în calitatea noastră de partener al operatorilor din acele piețe sofisticate, și de exportator.
Ne-am concentrat pe dezvoltarea pieței interne în raport cu posibilitățile facilităților de producție disponibile. Prin investiții care la nivelul Grupului de firme Agricola se ridică la o media anuală de peste 8 milioane euro, cu vârfuri de sume investite de peste 25 milioane euro/ an, am reușit să «ridicăm» producțiile spre nivelul maxim al potențialului oferit de facilitățile de care ne folosim. Astfel, în anul 2024 am realizat și comercializat volume mai mari: cu 145% la carnea de pasăre (mai mult decât dublare), cu 65% mai mari la salamuri crud-uscate și mezeluri fiert-afumate și, respectiv, cu 175% mai mari la produsele ready meals și semipreparate – toate, în comparație cu volumele realizate în anul de referință 2009.
În ultimii trei ani (2022 – 2024) am înregistrat creșterile planificate. La nivelul Grupului de firme, de la o cifră de afaceri de 1.128.208.000 lei realizată în 2022, am crescut la 1.231.181.000 lei în 2024. De asemenea, profitul net a crescut de la 110.823 mii lei în 2022, la 127.694 mii lei în 2024. Și pentru 2025 avem planificată creștere pe fiecare business în parte.
3. Ce v-a determinat să vă înscrieți în programul BVB Arena și cum a decurs procesul de selecție din perspectiva voastră?
Ne aflăm la a doua participare în acest program, experiența de până acum ne încurajează să fim competitivi inclusiv cu noi înșine. Pentru noi este o provcare dar și un «antrenament» care să ne țină în priză, în raport cu realitățile din universul economic și financiar.
4. Cum priviți piața de capital ca sursă de finanțare pentru compania dumneavoastră? Vedeți listarea pe bursă – fie pe piața AeRO, fie pe Piața Principală – ca pe un pas firesc în viitorul apropiat?
Când vom avea proiecte de dezvoltare de mai mare anvergură, care vor necesita surse alternative de dezvoltare, evident că listarea va fi o soluție pentru business-ul Agricola.
5. Ce înseamnă pentru dumneavoastră validarea ca „finalist BVB Arena 2025”? În ce mod considerați că această recunoaștere contribuie la creșterea vizibilității și încrederii în brandul companiei?
Ne onorează validarea la BVB Arena 2025. Accederea la premii și distincții interne și internaționale, atât în ce privește evoluția business-ului cât și a celor pentru calitate și gust adjudecate de produsele Agricola, sporesc încrederea echipelor noastre și le motivează pentru noi realizări, performanțe. În general, considerăm toate aceste distincții drept un antrenament pe care echipa îl derulează în raport cu ea însăși și raportat la ceea ce numim recunoașterea pe care o primim din exterior, de la consumatori, parteneri, specialiști.
6. Care sunt principalele direcții strategice pentru următorii 2-3 ani? (ex.: extindere, digitalizare, dezvoltare de produse noi, consolidarea pieței etc.)
Evident, vom continua strategia de creștere și diferențiere demarată în 2010, care s-a dovedit o alegere inspirată și care a livrat rezultate. Vizăm în continuare creșterea volumelor și valorii produselor vândute, creșterea rezultatelor economice, a business-ului în general.
7. Cum vă raportați la principiile de guvernanță corporativă și sustenabilitate, tot mai importante în relația cu investitorii?
Sustenabilitatea afacerilor din Grupul AGRICOLA reprezintă o prioritate. Companiile noastre au rădăcini în peisajul economic national de aproape 7 decenii. Respectăm tot ce au făcut oamenii talentați și muncitori pe care i-am succedat și ne străduim să facem lucrurile mai bine și responsabil în raport cu realitățile noilor vremuri. Facem eforturi ca dezvoltarea business-urilor noastre să răspundă nevoilor prezentului fără a aduce atingere capacității generatiilor viitoare de a-si satisface propriile nevoi. Resursele sunt finite, deci trebui folosite responsabil și atent pentru a ne asigura că sunt suficiente pentru generațiile viitoare, fără a scădea calitatea vieții în prezent.
Strategia noastră de dezvoltare abordează sustenabilitatea prin implementarea de acțiuni specifice direcționate în patru domenii cheie: Oamenii, Produsele, Mediul și Profitul.
Suntem riguroși în ce privește siguranța alimentară, siguranța și sănătatea angajaților, conservarea apei, a energiei și bunăstarea animalelor.
Menținem profitul la un nivel care să susțină eforturile noastre sociale, de mediu și de dezvoltare. Suntem dedicați conducerii afacerii conform celor mai bune practici de guvernanță corporativă, prezervării și sporirii relației cu acționarii, practicilor de achiziție responsabile, legale și sustenabile.
Pregătirea echipei de mâine care să ducă afacerile mai departe este o altă preocupare continuă. Lucrăm de mulți ani după sisteme care delimitează în mod pragmatic palierele de reponsabilități, încurajăm asumarea și performanța și le împărtășim în mod constant.
10. În încheiere, dacă ar fi să rezumați într-o propoziție spiritul companiei dumneavoastră, care ar fi aceasta?
Învățare, inovație, performanță, oameni responsabili, flexibili și rezilienți: acesta este modelul atitudinal Agricola.



