BET
21644.87
0.07%
BET-TR
50239.87
0.07%
BET-FI
78889.97
0.74%
BETPlus
3160.66
0.04%
BET-NG
1592.05
0.19%
BET-XT
1864.29
0.1%
BET-XT-TR
4236.61
0.1%
BET-BK
4203.2
-0.07%
ROTX
48486.67
0.09%

Peste jumătate dintre femeile antreprenoare din România recomandă drumul în afaceri, arată un studiu ING Bank

Autor: Andrei Radu
2 min

Mai mult de jumătate dintre femeile care conduc o afacere (55%) recomandă activ și altor femei să pornească pe drumul antreprenoriatului, potrivit studiului „She’s Here”, realizat în 2025 de Bravva Capital pentru ING Bank România.

Pentru o treime dintre respondente (33%), satisfacția față de propria carieră antreprenorială este ridicată, iar principalele motivații pentru a începe un business sunt autonomia și flexibilitatea (37,5%), dorința de impact și împlinire personală (25,8%) și independența financiară (12,5%).

Calitatea produselor, mai importantă decât cifra de afaceri

Pentru 57% dintre femeile antreprenoare, succesul unei afaceri este definit în primul rând de calitatea produselor și serviciilor, urmat de profitabilitate, cifră de afaceri și retenția clienților.

Femeile antreprenoare pun pe primul loc libertatea de a decide și satisfacția de a crea un produs de calitate. Este un mod diferit de a face business, orientat spre colaborare. Prin programul She’s Next 2025, ING susține dezvoltarea afacerilor conduse de femei, oferind libertate, mentorat și vizibilitate”,
a declarat Luana Sorescu, Head of Easy Banking, ING Bank România.

O nouă generație de fondatoare schimbă regulile jocului

Conform Ilincăi Păun, fondatoarea Bravva Capital, femeile antreprenoare din România „construiesc un drum propriu, chiar și în absența unor modele familiale, punând accent pe autonomie, calitate și comunități de sprijin”.

Programul She’s Next 2025 oferă granturi totale de 60.000 euro, mentorat individual și acces la o comunitate de business dedicată femeilor. Înscrierile sunt deschise până la 22 octombrie 2025, pentru companii cu peste un an de activitate, deținute majoritar (cel puțin 51%) de femei.

CITESTE SI:  Eficiența bate sustenabilitatea, iar optimizarea costurilor devine prioritatea nr. 1 a companiilor

Comunitatea, noul model de sprijin

Pentru 65% dintre antreprenoare, parcursul în business nu a fost inspirat de modele familiale, ceea ce confirmă faptul că antreprenoriatul feminin din România este adesea de primă generație.

În lipsa unui model direct, femeile își găsesc sprijin în:

• Comunități de business (68%),

• Comunități dedicate femeilor (56%),

• Cursuri de business și dezvoltare personală (50%).

Acestea devin principalele surse de încurajare, mentorat și networking.

Provocările principale: marketingul, fiscalitatea și competiția

Cele mai mari obstacole identificate de antreprenoare sunt:

• Marketingul și vânzările (52%),

• Schimbările fiscale și legislative (41%),

• Competiția și presiunea pe preț (39%).

Peste jumătate dintre femeile care conduc afaceri estimează o creștere de până la 25% în 2026, în timp ce doar 12% se așteaptă la o expansiune mai accelerată, între 51% și 100%.

O dinamică pozitivă în antreprenoriatul feminin românesc

Conform datelor Bravva Capital și Termene.ro, femeile sunt acționare în 43% dintre companiile românești cu cifra de afaceri de peste 100.000 lei, iar una din patru firme este deținută integral de femei.

În total, peste 170.000 de afaceri locale au cel puțin o femeie acționar, iar profitabilitatea medie a companiilor 100% feminine este de 12,3%, peste cea a firmelor mixte sau conduse de bărbați (10,2%).

Ti-a placut acest articol?

Ti-a placut acest articol?

Susține activitatea Financial Market.

Contribuția lunară poate fi anulată în orice moment folosind link-ul din email.