Integrarea educației despre blockchain și Web3 în programele de învățământ devine tot mai necesară, în special în contextul expansiunii rapide a acestor tehnologii, estimările indicând și că acest domeniu ar putea genera jumătate de milion de locuri de muncă în următorii 5 ani, se arată într-o analiză efectuată de Bitget, lider global în domeniul schimbului de criptomonede.
Deși pentru mulți studenți europeni noțiunea de criptomonede, precum Bitcoin, este deja familiară, înțelegerea mecanismelor din spatele lor, a aplicațiilor practice și a ecosistemului mai larg Web3 rămâne, de cele mai multe ori, limitată.
Acest dezacord de cunoștințe este cauzat, în mare parte, de lipsa unor resurse educaționale complete. În prezent, educația despre blockchain se rezumă în principal la cursuri scurte, programe oferite de universități private sau diplome postuniversitare. Doar câteva universități au introdus programe de master acreditate ori cursuri gratuite dedicate acestui domeniu, însă astfel de inițiative sunt încă rare la nivelul UE.
De ce este importantă educația despre blockchain?
Cererea pentru specialiști în tehnologia blockchain crește rapid. Potrivit unor cercetări realizate de Bitget, până în 2030, sectorul ar putea genera 500.000 de locuri de muncă, cu aplicații în industrii diverse precum logistică, sănătate și finanțe. Noua generație va intra pe o piață a muncii în care blockchain-ul va fi folosit pentru numeroase activități, de la monitorizarea lanțului de aprovizionare până la verificarea identității digitale.
Deși educația tradițională oferă o bază solidă, aceasta nu acoperă, de obicei, competențe precum sistemele descentralizate, contractele inteligente sau criptografia. Integrarea acestor subiecte în școli ar putea pregăti studenții pentru carierele viitorului și i-ar ajuta să dezvolte o perspectivă nouă asupra afacerilor și tehnologiei, adaugă Bitget.
Dincolo de mediul profesional, aceste tehnologii deschid noi posibilități în ceea ce privește economiile, dar și în investiții și tranzacții, pentru că oferă acces la servicii financiare mai eficiente și mai accesibile. Totuși, fără a fi înțeles clar modul în care acestea pot fi folosite, există riscul ca oamenii să fie excluși din noile sisteme financiare, care promit mai mult control și oportunități noi de construire a prosperității.
De fapt, un curriculum echilibrat ar trebui să evidențieze nu doar avantajele acestei tehnologii, ci și riscurile de securitate pe care le implică. Odată cu dezvoltarea accelerată a inteligenței artificiale, instrumente precum deepfake-urile și alte forme de dezinformare devin o amenințare majoră. De aceea, studenții trebuie să învețe să evalueze critic informațiile și să înțeleagă modul în care aceste tehnologii pot fi folosite abuziv pentru escrocherii și fraude.
Metodele moderne de învățare facilitează înțelegerea
Predarea unor subiecte complexe, precum blockchain sau contractele inteligente, necesită metode de învățare inovatoare și atractive. Atelierele practice, de exemplu, le oferă studenților șansa de a participa și de a înțelege conceptele prin exerciții aplicate, nu doar prin teorie. O altă metodă eficientă este gamificarea, folosită în inițiative precum „Learn2Earn”, unde studenții sunt recompensați cu jetoane digitale sau insigne pentru finalizarea unor module educaționale, abordare care face procesul mai interactiv, explică directorul operațional Bitget, lider global în domeniul schimbului de criptomonede.
În același sens, învățarea prin joc transformă noțiunile dificile în experiențe plăcute și memorabile. Un bun exemplu este Enciclopedia Web3 Bitget, concepută într-un format prietenos pentru începători, de la A la Z, cu ilustrații atractive, care reușește să explice pe înțelesul tinerilor concepte complexe precum altcoins sau dovezile zero-knowledge.
Pentru ca educația despre blockchain să fie calitativă și relevantă, este nevoie de o colaborare între instituții. Concret, parteneriatele dintre universități și liderii din sector pot duce la dezvoltarea de cursuri și programe specializate care răspund direct deficitului de competențe de pe piața muncii. În același timp, aceste colaborări deschid oportunități de cercetare aplicată, unde studenții pot lucra la probleme reale și pot contribui la progresul domeniului. Prin unirea eforturilor, mediul academic și partenerii din industrie pot garanta că programele rămân actuale, relevante și adaptate cerințelor economiei digitale aflate într-o continuă transformare.
Pe măsură ce tehnologiile blockchain și Web3 se răspândesc, devine tot mai important ca noile generații să dobândească o înțelegere a acestora. Integrarea acestor subiecte în programele școlare poate reduce decalajul actual de cunoștințe și le poate oferi studenților competențele specializate cerute de o piață a muncii aflată în plină expansiune.
O astfel de abordare proactivă nu doar că îi pregătește pentru carierele viitorului, dar le și oferă instrumentele necesare pentru a naviga în siguranță noile sisteme financiare, în timp ce susțin dezvoltarea unei gândiri critice necesară pentru a recunoaște și preveni potențialele riscuri, mai arată directorul operațional Bitget, lider global în domeniul schimbului de criptomonede.