În primele 3 luni ale anului 2024, Grupul Bittnet a înregistrat venituri consolidate din contractele cu clienții de 44,1 milioane lei (în scădere cu 18% față de perioada similară a anului trecut) și o marjă brută consolidată de 7,6 milioane lei (în scădere cu 11% vs T1 2023).
Scăderea de cifră de afaceri a condus spre un rezultat operațional în teritoriul negativ (-8 milioane lei) precum și la o pierdere netă de 9,7 milioane lei (vs o pierdere netă de 2,7 milioane lei înregistrată la martie 2023).
Suntem încrezători în atingerea bugetului propus pentru anul 2024, având în vedere că istoric trimestrul 1 generează maximum 15% din veniturile anuale ale grupului (iar întreg semestrul 1 aproximativ 35%).
Este un specific al business-ului de consultanță și soluții IT (din care în prezent grupul obține 85% din venituri) ca proiectele să fie ofertate și contractate în prima parte a anului iar livrarea și facturarea proiectelor să se întample în a doua jumatate a anului, a declarat MIhai Logofătu, CEO Bittnet Group.
Până la acest moment compania are un backlog de contracte semnate și pe care urmează să le livreze până la final de an, de aprox. 260 milioane lei, cu o marjă brută medie estimată de aproape 44 milioane lei.
Adițional acestui backlog, pipeline-ul curent calificat (acele proiecte aflate în diverse faze de ofertare și negociere cu clienții dar care încă nu s-au concretizat în contracte semnate) se ridică la 183 milioane lei. Istoric vorbind, Bittnet are o rată medie de conversie a proiectelor aflate în pipeline de peste 50%.
Începând cu anul 2024, am decis să fim si mai selectivi în alegerea proiectelor pe care le angajăm, ceea ce a condus la o diminuare generală a cifrei de afaceri consolidate. Ne concentrăm pe proiectele ce implică servicii complexe, mai puțin pe cele care presupun doar comerț, caracterizate de obicei printr-o margine brută mai mică.
Această schimbare a determinat o creștere a veniturilor din servicii IT cu 18%, de la 15,6 milioane lei la 18,4 milioane lei în aceeași perioadă si evident o scădere a veniturilor din vânzarea de mărfuri, de la 38 milioane lei în T1 2023 la 25 milioane lei în T1 2024.
Din perspectivă anualizată, analizând ultimele 12 luni, evoluția rezultatelor aratăă capacitatea grupului de a livra profitabilitate operațională semnificativă: veniturile consolidate au atins 366 milioane lei, în creștere cu aproape 72% față de perioada anterioară, iar marja brută a crescut la 65,1 milioane lei, înregistrând o creștere de 45%.
În același timp, profitul operațional a înregistrat, de asemenea, o evoluție pozitivă, ajungând la valoarea de 6,7 milioane lei, în creștere cu 10%.
În primele 3 luni, compania a inițiat un amplu proces de restructurare al grupului Bittnet, analizând atent fiecare companie din perspectiva cheltuielilor generate de activități.
Bittnet se va axa pe simplificarea structurii, pe eficientizarea resurselor și reducerea costurilor.
Prin aceste măsuri ne asiguram că operațiunile noastre sunt durabile și că avem o bază solidă pentru creșterea profitabilității. Raportul evidențiază progresele înregistrate în ceea ce privește integrarea și simplificarea structurii urmărind scopul de a avea un singur brand comercial pentru fiecare pilon de activitate precum și fluxuri de lucru simplificate. Astfel, 2Net a fost integrat operațional în structura TopTech, iar echipa managerială a fost unificată pentru Dendrio și Dataware.
De asemenea, în fiecare dintre cele două structuri menționate (TopTech & 2Net și Dendrio& Dataware), avem acum câte un singur director de vânzări care coordoneaza efortul comercial. Am fost obligați să reducem cu aproape 20% personalul din echipa regională și avem în plan renunțarea la 2 filiale (puncte de lucru).
In perspectivă, pentru următorii patru ani compania își propune:
• EBITDA: creștere de 3 ori față de nivelul din 2023
• Profit Operațional: creștere de 4 ori față de nivelul din 2023
• Profit Net minim: 30 milioane lei
• Cifra de afaceri de 650 milioane lei până la finalul anului 2027
• Grad de îndatorare: sub 3 (NetDebt/EBITDA)
Atingerea acestor obiective va putea fi realizată printr-un mix de creștere organică și achiziții (M&As). Programul de achiziții urmărește investiții în companii de servicii și software (inclusiv companii cu IP propriu) care livrează pe plan local servicii complementare dar care au clienți și din piațele internaționale.
Astfel, întărim pilonul de Platforms &Software unde marja de profitabilitate este mai mare iar sezonalitatea este mai echilibrată între semestre. Finanțarea acestor achiziții se va face prin împrumuturi (bancare sau emisiune de obligațiuni) fără diluarea acționarilor existenți, a concluzionat Logofătu.