O modalitate de listare pe Piața Principală a Bursei de Valori este reprezentată de IPO (engleza: Initial Public Offer) sau Oferta Publică Inițială. Este cea mai populară metodă de a strânge capital, fiind un proces multidimensional ce se adresează tuturor investitorilor, mai mulți de 150, individuali și instituționali, dispuși să cumpere o participație mai mică sau mai mare.
Oferta publica initiala poate fi considerata un examen de maturitate prin care o companie ofera publicului potential investitor o parte din capitalul firmei, urmand ca dupa incheierea procesului actiunile acesteia sa se tranzactioneze public in cadrul unei burse. Companiile care apeleaza la oferta publica sunt fie companii tinere la inceput de drum care sunt in cautarea unor surse de finantare alternative, fie companii mari care doresc sa devina publice.
Oferta trebuie să fie conformă cu legile și practicile aplicabile în piață și necesită anumite pregătiri, motiv pentru care mai jos sunt prezentate etapele acestui proces.
1. Pregatirea IPO-ului
Pregătirile încep după luarea deciziei de a emite acțiuni (sau de a vinde acțiuni, în unele cazuri). Deoarece IPO-ul trebuie să se încadreze în anumite cerințe legale precum și practici ale pieței, compania trebuie să își aleagă un intermediar sau Consultant Autorizat care să asiste în desfășurarea procesului. Punctul central pe care se vor concentra compania și consultantul va fi reprezentat de pregătirea Prospectului de ofertă. Unul dintre primii pași include: schimbarea structurii companiei într-o societate pe acțiuni, stabilirea dimensiunii părții din companie ce va fi vândută, precum și determinarea destinației fondurilor strânse.
2. Promovarea către investitori
Următoarea etapă se referă la informarea investitorilor instituționali cu privire la modelul de afaceri și mediul de piață al companiei care se listează. Pentru oferte cu o valoare mai mare, se recomandă realizarea unui raport de analiză cu privire la companie și perspectivele sale, facilitând în acest fel luarea deciziilor de către investitori. De obicei, brokerul tău te va sfătui în acest proces. Odată ce este certă listarea companiei, este un moment propice pentru lansarea și promovarea în media a veștilor despre listarea companiei.
3. Aprobarea și publicarea Prospectului
Prospectul de ofertă este supus aprobării Autorității de Supraveghere Financiară. Durata procesului poate varia în funcție de timpul necesar pentru finalizarea investigațiilor conexe cu privire la istoricul financiar al companiei precum și alți factori cuprinși în Prospect. Prospectul de ofertă este aprobat de ASF printr-o decizie oficială.
4. Roadshow și bookbuilding
Un roadshow reprezintă o serie de întâlniri ținute de managementul emitentului cu investitori instituționali pentru a prezenta compania și cu scopul de a genera interes pentru IPO. Procesul de bookbuilding este realizat de bookrunner, care evaluează cererea investitorilor instituționali pentru acțiunile companiei. Bookbuilding-ul se realizează cu scopul de a optimiza prețul de emisiune și mărimea finală a ofertei, în vederea maximizării veniturilor din emisiune și a cererii investitorilor în condiții de piață date. Complexitatea roadshow-ului și a bookbuilding-ului depind într-o măsură foarte mare de mărimea ofertei. De exemplu, marii investitori instituționali este posibil să nu fie foarte interesați de o companie cu un free-float de 1 milion de euro, însă un free-float de 10-15 milioane de euro le va stârni sigur interesul.
5. Subscrierea și alocarea
Investitorii individuali pot subscrie cu ajutorul brokerilor lor, în termenul specificat în prospect și în conformitate cu regulile stabilite de brokerul lor. În funcție de structura tranzacțiilor convenită de emitent și de broker, în unele cazuri investitorii individuali pot plasa ordine pentru acțiuni în timpul procesului de bookbuilding, înainte de stabilirea prețului final. Într-un astfel de caz, investitorii individuali vor cunoaște doar limita superioară a intervalului de preț. În cazul în care apare ulterior o anexă la Prospect, aceștia au posibilitatea, în anumite condiții, să renunțe la ordinele plasate (fără alte consecințe juridice).
a. Subscrierea investitorilor instituționali și individuali: Investitorii își plasează ofertele cu ajutorul formularelor de subscriere. Perioadele de subscriere pot varia în funcție de tranșe și de structura ofertei, fără a depăși 10 zile lucrătoare. Investitorii instituționali vor efectua subscrierile în conformitate cu declarațiile prezentate în timpul bookbuilding-ului, iar investitorii individuali subscriu conform detaliilor din Prospect.
b. Alocarea acțiunilor și decontarea IPO-ului: După colectarea plăților datorate pentru acțiuni și stabilirea prețului final, acțiunile sunt alocate investitorilor instituționali și individuali. Dacă oferta către investitorii individuali este suprasubscrisă, atunci alocările sunt reduse proporțional și sumele plătite în plus sunt returnate investitorilor. O rată ridicată a reducerii reflectă un interes puternic față de IPO în rândul investitorilor individuali.
c. Înregistrarea și alocarea acțiunilor / Admiterea la tranzacționare pe BVB: Pentru admiterea la tranzacționare și listarea la BVB, Depozitarul Central trebuie să înregistreze aceste acțiuni în sistemul său. După înregistrarea acțiunilor de către Depozitarul Central, societatea solicită BVB admiterea acțiunilor la tranzacționare și listarea acestora. Acțiunile pot fi admise la tranzacționarea pe Piața Principală pe baza hotărârii Comisiei de Admitere la Tranzacționare și Consiliului de Administrație al BVB .
6. Prima zi de tranzacționare la BVB
Emitentul va solicita admiterea acțiunilor sale la tranzacționare la BVB. Consiliul de Administrație al BVB, după examinarea cererii de listare a emitentului și în cazul în care emitentul îndeplinește cerințele stipulate în legile aplicabile și în regulile BVB, adoptă o hotărâre pentru a admite acțiunile emitentului la tranzacționarea bursieră și pentru a stabili prima zi de tranzacționare.
Articol realizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti