BET
16095.03
-2.14%
BET-TR
35492.38
-2.14%
BET-FI
58069.3
-3.01%
BETPlus
2383.79
-2.2%
BET-NG
1164.16
-1.56%
BET-XT
1386.03
-2.2%
BET-XT-TR
3004.58
-2.2%
BET-BK
2962.57
-2.62%
ROTX
35835.72
-1.93%

Liderii financiari pot face analize de riscuri și oportunități mai clare, daca au la îndemână date care pot fi procesate rapid prin tool-uri digitale

Autor: Financial Market
5 min

Specialiști locali din domeniu financiar au participat pe 15 mai 2023 la CFO Conference Cluj-Napoca. Zece experți din companii de top au abordat subiecte extrem de actuale și de mare importanță, privind provocările cu care se confruntă departamentele financiare și cum reușesc liderii acestora să le transforme în oportunități, prin intermediul digitalizării.

O atenție sporită a fost dată și perioadei instabile cu care ne confruntăm, astfel că liderii invitați și-au exprimat părerea cu privire la cum pot naviga organizațiile astfel de momente și cum se prevede anul 2023, dar și perioada următoare, pentru companii.

În cadrul evenimentului au fost prezentate și analizate, totodată, aspecte și noutăți legislative și fiscale: impozitarea nomazilor digitali și a lucrătorilor culturali, prețurile de transfer în contextul actual (directive europene, inflație, război, creșteri de dobânzi și taxe, plafonări prețuri, modificarea Codului de Procedură), inspecții fiscale ale dosarului de prețuri de transfer, aspecte privind beneficiilor fiscale, avantajele beneficiilor extrasalariale cu fiscalitate redusă și creșteri ale veniturilor cu un cost redus al companiei.

Companiile devin mai mari, iar datele contabile trebuie să treacă prin mai multe mâini, să fie verificate de mai multe structuri din cadrul managementului. Asta înseamnă că echipele operaționale de accounting au mai puțin timp pentru a face înregistrările contabile”, a precizat Bogdan Roman, Head of Finance EMEA, Vertiv, prezentând un model de reorganizare a echipei care să ducă spre o mai mare eficiență a departamentului.

Am făcut o analiză și va trebui să conștientizăm că schimbarea e propusă într-o echipă care, din start, este rezistentă la schimbări. Oamenii care lucrează pe o anumită structură au o rezistență, însă printr-o transformare a modului în care lucrăm, oamenii se pot roti în echipe, pot face mai multe activități. Asta înseamnă că perioada de recrutare este mai mare, va trebui să căutăm oameni mai pregătiți.

Munca remote a deschis diferite oportunități, atât pentru angajați, cât și pentru companii. Noi încurajăm munca de la birou și am implementat-o la nivel global.

A fost o perioadă dificilă pe partea de people, dar privim spre beneficiile care vin la pachet în a fi toți în același spațiu. Însă avem și oameni cu care lucrăm remote și care asigură anumite nevoi, cum ar fi din Slovacia sau Turcia”, a mai adăugat Bogdan.

În continuare, Guillaume Macczak, GBS & Finance Advisory Lead, EY Romania, a vorbit despre colectarea și interpretarea datelor.

„În 2023, simțim presiune din partea clienților, resimțim impactul inflației, presiunea de a face trecerea la digital și provocările lanțului de aprovizionare. Acum ne pregătim și pentru standardele ESG, dar o altă întrebare urgentă este legată de date. Cum le putem implementa? Cum le putem folosi? Cum începem un proiect de date financiare? Cum putem aduna datele?”, a spus el, oferind câteva soluții.

– Creați un caz solid de utilizare și detaliați beneficiile comerciale asociate la nivel înalt.
– Fii adaptabil la noile tendințe (stocare în cloud, AI, machine learning).
– Creați o infrastructură de date mai bună.
– Investiți în business intelligence, pentru a evita dependența excesivă de Excel.
– Creați valoare prin intermediul datelor dvs.
– Creați un cadru de securitate și opțiuni de recuperare în caz de urgență/
– Definiți cerințele de capacități organizaționale pentru a pune în aplicare strategia.
– Regândiți abordarea din punct financiar a talentelor, colaborarea și analiza avansată a datelor.
– Empowerment continuu al întregului personal.
– Jucați-vă cu datele: analiză diagnostică, analiză predictivă, analiză prescriptivă, analiză text, analiză statistică

O altă temă abordată în cadrul CFO Conference Cluj-Napoca a vizat mobilitatea culturală și fiscală – impozitarea nomazilor digitali și a lucrătorilor culturali. Astfel, Mitel Spătaru, Tax Partner, Crowe Romania, a precizat: „O să vă vorbesc despre lupii singuratici, nomazii digitali.

La nivelul UE se discută despre mobilitatea persoanelor, mai ales în partea de muncă de IT și sunt țări care au introdus o legislație specifică. Ce este un nomad digital? Un străin care este angajat cu un contract de muncă la o companie nerezidentă sau deține o companie nerezidentă, care prestează servicii în IT&C la distanță.

CITESTE SI:  XTB România organizează marți, 12 noiembrie, ora 19:00, webinarul premium „Perspective de piață cu BlackRock și rolul ETF-urilor în investiții”.

România poate să atragă, pe de o parte, turiști. Pe de altă parte, poate ei găsesc România interesantă și decid să rămână pentru o perioadă mai lungă de timp.

Legislația fiscală s-a adaptat zonei de imigrări și a introdus niște facilități: dacă nomazii digitali petrec mai puțin de șase luni pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive pe teritoriul României, ei nu datorează impozit pe venit și nu datorează contribuții sociale (CAS și CASS). După cele șase luni, persoana în cauză trebuie să își stabilească rezidența fiscală, dacă decide să rămână în România și trebuie să depună un chestionar.

Datorează impozit pe venit, conform Codului Fiscal sau Convenției de evitare a dublei impuneri și datorează contribuții sociale obligatorii, conform Codului Fiscal sau Acordului de securitate socială.”

La rândul său, Costin Manta, Partener, Departamentul de Impozite Indirecte, EY România, a abordat în cadrul conferinței subiectul beneficiilor fiscale.

Există două tipuri de grupuri fiscale: grupul de impozit pe profit și grupul de TVA. Cu grupul de TVA probabil că sunteți obișnuiți, pentru că există de ceva timp.

Nu este cel pe care îl vedeți în UE, ci unul care permite consolidarea poziției de TVA. Ce înseamnă asta? Presupune că dacă am un grup de trei firme – două sunt în poziție de rambursare și una în poziție de plată – se pot compensa sumele lor și doar se plătește sau se rambursează diferența.

Este un avantaj major pe zona de cash-flow, mai ales dacă una din societăți are investiții, iar cealaltă are vânzări cu TVA. Singurul dezavantaj de care vă pot spune este că, dacă veți avea o inspecție fiscală și aveți un grup de 3-5 firme, problema este că nu veți avea o inspecție fiscală pe o societate, ci pe întreg grupul – toate societățile vor fi inspectate în același timp.

Altfel, pe partea de cash-flow, cel puțin în materie de TVA, mai ales dacă aveți investiții majore, beneficiile sunt foarte importante. Există câteva diferențe între grupul TVA și cel pe impozit pe profit”, a precizat el.

Tot despre beneficii a vorbit și Ovidiu Bîrsă, Director Comercial, Edenred Romania: „De la recrutare până la inducție și apoi, traininguri, dacă nu vedem rezultate, atunci aceste eforturi devin un cost pentru compania noastră.

Astfel, am zis că trebuie să vedem cum putem atrage candidați de calitate și apoi cum să îi păstrăm în compania noastră, fără a mai crește costurile. Aici vorbim despre cele patru carduri pe care Edenred le pune astăzi pe masă: card de vacanță, de masă și cultural – singurul impozit reținut este de 10%, iar suna este una considerabilă, de 2400 lei.

Cardul cadou l-am lăsat separat pentru că nu este purtător de impozit pe venit. Lucrurile sunt mai ușoare acum, pentru că încercăm să schimbăm lucrurile și din punct de vedere al suportului: ne dorim carduri virtuale, care să nu mai necesite suport suplimentar.

Pentru noi, transformarea digitală a reprezentat un punct foarte important, iar pasul următor a fost să mutăm toate beneficiile într-o platformă în care angajatul să își gestioneze singur beneficiile. Vorbim și despre maximizarea beneficiilor angajatului, reducând și costurile pentru companie.

Vorbim despre patru piloni importanți: zona de beneficii fixe – angajatul, de multe ori, când vine într-o companie, vrea să știe ce se întâmplă.

De ce lucrez la această companie? Ce beneficii îmi acordă? Fiecare companie își personalizează zona de beneficii fixe. Există și beneficii flexibile – angajatul este liber să își aleagă ce își dorește, în funcție de bugetul pe care compania și-l alocă sau poate reporta o sumă, pe care să o folosească ulterior.

Constant, adăugăm parteneri în platformă, prin care angajatul să își achiziționeze anumite servicii, bunuri, cu oferte speciale. Ultimul modul este cel de wellbeing, rewards & recognition”, a spus el.

Ti-a placut acest articol?

Ti-a placut acest articol?

Susține activitatea Financial Market.

Contribuția lunară poate fi anulată în orice moment folosind link-ul din email.