Piața de fuziuni și achiziții din România a avut un început de an lent, cu 15 tranzacții cu o valoare de 170 milioane euro, încheiate în primul trimestru. Însă perspectivele de redresare pe termen scurt există, alte 55 de tranzacții fiind anunțate în perioada menționată, arată datele analizate de PwC România.
Numărul scăzut al tranzacțiilor închise la acest moment, în ciuda numeroaselor tranzacții anunțate (dar nefinalizate încă), semnalează faptul că, în următoarele trimestre, vor fi încheiate semnificativ mai multe tranzacții.
Cele 55 de tranzacții anunțate, cu 13% mai puține decât în primele trei luni ale anului trecut, au o valoare cumulată de 1,7 miliarde euro.
Cele mai mari tranzacții anunțate, dar nefinalizate încă, sunt:
• Achiziția OTP Bank de către Banca Transilvania într-o tranzacție estimată la peste 340 milioane euro, care în prezent așteaptă aprobarea Consiliului Concurenței;
• O nouă tranzacție a grupul Bimbo pe piața românească, după ce în 2023 a cumpărat liderul local al pieței de panificație Vel Pitar. De această dată, grupul mexican a achiziționat 6 fabrici de pâine aparținând societății Trei Brutari SA printr-o tranzacție estimată la 100 de milioane de euro;
• Globalworth, cel mai mare proprietar de clădiri de birouri din România, a vândut o parte din portofoliul logistic local către CTP într-o tranzacție estimată la 70 milioane de euro.
Dintre operațiunile finalizate în primul trimestru se remarcă tranzacția prin care PPC Renewables, subsidiara locală a grupului elen PPC, proprietarul Enel România, a finalizat achiziția unui parc eolian cu o capacitate totală instalată de 84 MW aparținând Land Power SRL, parte din grupul Lukoil.
Consolidarea pieței este vizibilă și printr-o serie de tranzacții de mici dimensiuni (majoritatea sub 10 milioane de euro), în care companiile antreprenoriale sunt asimilate în principal marilor conglomerate sau jucătorilor strategici locali, iar într-o proporție mai mică de către fondurile de investiții, care generează, la fel ca în anul anterior, doar 10% din numărul și valoarea tranzacțiilor realizate în piața locală.
Astfel, 13 din cele 15 tranzacții încheiate în primele trei luni ale anului au avut de partea cumpărătorului un investitor strategic, restul fiind realizate de fonduri de investiții.
Din perspectivă sectorială, energia (18,18%), produsele și serviciile industriale (16,38%) și imobiliarele (14,55%) au generat mai mult de 50% din volumul și valoarea tranzacțiilor anunțate în primul trimestru al acestui an.
De asemenea, sectorul financiar și cel al serviciilor de sănătate private și-au menținut prezența tradițională în topul sectorial din piața fuziunilor și achizițiilor, continuând să genereze tranzacții în tendința de consolidare în jurul marilor jucători.
Sectoarele care au resimțit o încetinire din perspectiva volumului de tranzacții sunt bunurile de larg consum și tehnologie, media și telecomunicații, unde a fost înregistrat un număr mai redus de tranzacții față de aceeași perioadă anului trecut, dar de la care se așteaptă o revenire rapidă în perioada următoare.
Comparativ, în primul trimestru din 2023, cele mai multe tranzacții au fost în sectorul produselor și serviciilor industriale (17,4%), bunuri de larg consum (17,4%) și IT&C (15,8%), urmate de energie (12,7%) și imobiliare (11,1%).
Pe fondul așteptărilor de scădere a inflației în trimestrele următoare, dar și în 2025, precum și în contextul stabilității dobânzii de politică monetară, se anticipează creșterea nivelului de încredere a investitorilor în redresarea economică, cu impact pozitiv direct în piața de fuziuni și achiziții.
Sentimentul pozitiv al investitorilor este susținut și de date macroeconomice încurajatoare, de excesul de lichiditate din piețele financiare din regiune și respectiv ambițiile de dezvoltare a mediului de afaceri, inclusiv prin digitalizarea și modernizarea întreprinderilor, pentru a rămâne relevante în viitor.
Anul trecut, piața de fuziuni și achiziții din România a înregistrat 189 de tranzacții finalizate, cu o valoare de 4,3 miliarde de euro, în scădere cu circa 20% față de 2022, când ajunsese la 5,2 miliarde de euro.
Rezultatul de anul trecut a fost susținut în mare parte de tranzacția prin care grupul elen PPC a cumpărat Enel România, tranzacție în valoare de 1,3 miliarde euro.
În cazul în care sunt luate în considerare atât tranzacțiile finalizate, cât și cele semnate dar nefinalizate, anul trecut s-au înregistrat 241 de deal-uri, cu o valoare totală de 7,7 miliarde euro.
Multe dintre tranzacțiile semnate anul trecut au fost anunțate însă în ultimul trimestru, urmând să fie finalizate în acest an, precum achiziția de peste un miliard de euro a rețelei Profi de către Mega Image sau a Alpha Bank de către Unicredit.
Autori: Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România și George Ureche, Director, M&A Lider, PwC România