BET
18507.05
-0.03%
BET-TR
40438.01
-0.04%
BET-FI
59755.17
0.41%
BETPlus
2737.17
-0.06%
BET-NG
1322.39
0.08%
BET-XT
1578.89
0.01%
BET-XT-TR
3397.4
0.01%
BET-BK
3448.87
0.08%
ROTX
40695.58
-0.03%

AI schimbă fundamental marketingul digital, dar limitele sunt clare. Ce nu poate face inteligența artificială pentru un business de e-commerce?

Autor: Financial Market
4 min

Inteligența artificială (AI) redesenează deja felul în care brandurile interacționează cu consumatorii. Procesele repetitive sunt automatizate, iar experiențele utilizatorilor devin tot mai personalizate.

Campaniile generice sunt înlocuite de strategii elaborate pe baza datelor și a analizelor predictive, pentru că sistemele de gestionare a relațiilor cu clienții nu urmăresc doar interacțiunile anterioare, ci anticipează nevoile lor viitoare.

În acest context, marketingul digital intră într-o nouă paradigmă, în care foarte multe aspecte sunt redefinite, dar în care creativitatea și capacitatea de a concepe și implementa strategii, care să răspundă dinamicii comportamentului consumatorilor, rămân cruciale și mai necesare ca niciodată.

Alex Curtasu GUN Media 4

Alexandru Curtașu, Head of Performance și partener la Gun Media

Inteligența artificială revoluționează marketingul digital prin automatizarea proceselor și personalizarea experiențelor utilizatorilor. Elementele tradiționale, cum ar fi campaniile generice și publicitatea bazată pe intuiție, sunt înlocuite de strategii bazate pe date și analize predictive. Ce rămâne constant este nevoia de creativitate și inovație în dezvoltarea conținutului și a campaniilor,” spune Alexandru Curtașu, Head of Performance și partener la Gun Media.

Ce poate face AI pentru un magazin online?

Specialistul în marketing recomandă magazinelor online să implementeze chatbots pentru suportul clienților, algoritmi de recomandare pentru personalizarea produselor afișate și instrumente de analiză și raportare a rezultatelor. De asemenea, automatizarea campaniilor de e-mail marketing și platformele de analiză predictive pot contribui la optimizarea strategiilor de comunicare și vânzare.

Unul dintre cele mai importante instrumente care pot fi folosite este machine learningul. Acesta permite personalizarea experienței utilizatorilor prin recomandări de produse bazate pe comportamentul lor anterior, ceea ce înseamnă, în final, un potențial mai mare de creștere a vânzărilor.

Ce nu poate face AI pentru un magazin online?

Folosirea acestor numeroase instrumente nu se traduce automat în rezultate. Ele trebuie selectate și integrate în funcție de specificul fiecărui business. Sarcină pe care AI nu o poate îndeplini.

Rolul unei agenții de digital marketing, odată cu evoluția AI, nu va mai fi acela de a oferi doar execuție, ci se va transforma în rol de partener strategic pentru clienți. Așa cum spuneam, consultanța și suportul personalizat sunt cele mai importante, pentru că fără ele miile de tooluri și platforme AI nu vor putea aduce rezultatele dorite,” spune Curtașu.

În plus, AI nu poate gestiona crizele de imagine și nici poate ajusta strategia de marketing atunci când apar contexte neprevăzute.

Trei nișe neacoperite pe piața de e-commerce din România

Pandemia a dus la o explozie a magazinelor online pe piața locală, iar trendul va continua. Estimările pentru 2024 indică o valoare a pieței de peste 11 miliarde de euro, în creștere cu peste 15% față de anul trecut. Creșterea pieței înseamnă însă și o concurență crescută, mai ales pe anumite segmente.

Cele mai aglomerate sunt zonele de fashion, electronice și media, dar și home & deco, care a luat avânt în ultimii doi ani. Astfel că un antreprenor care se află deja pe piață sau vrea să-și deschidă un magazin online pe aceste segmente trebuie să fie atent la mai multe aspecte, în condițiile în care se bate cu cei mai mari jucători de pe piață, care au bugete considerabile de marketing.

CITESTE SI:  Cum poate România să urce din coada clasamentului digitalizării în UE

In primul rând, aș spune că este esențial să aibă o strategie bine definită și să se concentreze pe diferențiere. În al doilea rând, este important să înțeleagă contextul actual, să își cunoască foarte bine audiența și să se poziționeze într-un mod smart față de aceștia. Oamenii au nevoi, iar așteptarea lor este ca tu ca brand să le oferi soluțiile/produsele potrivite pentru nevoile lor, alături de o imagine clară și o comunicare curată,” apreciază Curtașu.

Sunt însă și zone unde concurența este mai mică și șansele de a crește un business sunt mai mari.

„Eu simt potențial pe zona de petshop, care încă nu are jucători care s-au remarcat neapărat ca fiind lideri în nișă. La fel, pe zona de echipamente profesionale de construcții, scule ș.a.m.d. mi se pare că încă nu sunt jucători complet adaptați la online.

De asemenea, în cazul comercianților de barber/hair products, deși sunt produse de interes, pare că nu sunt site-uri care să targeteze bine zona asta de profesioniști cu produse speciale pentru ei,” spune specialistul în marketing.

Esențial pentru marketingul unui magazin online

Pe lângă alegerea nișei potrivite, cei care se gândesc să înceapă un business în e-commerce trebuie să fie atenți la câteva aspecte care pot contribui semnificativ la dezvoltarea lui.

Primul pas este să își cunoască bine publicul țintă și să își definească clar poziționarea pe piață, apoi să își facă o strategie bună de marketing. Campaniile de ads trebuie să fie susținute printr-un site bine optimizat pentru SEO, conținut de calitate și un design user-friendly.

Bugetul alocat promovării online este important. Acesta trebuie să fie estimat în funcție de obiectivele setate și rezultatele dorite. Un alt aspect important este testarea continuă și ajustarea campaniilor în funcție de rezultatele obținute. Flexibilitatea și adaptabilitatea sunt cheile succesului în mediul online,” punctează Curtașu.

Pentru un business de e-commerce aflat la început de drum, cea mai la îndemână și ieftină soluție este ca de marketing să se ocupe antreprenorul sau un angajat care are și alte atribuții.

De cele mai multe ori însă, aceasta nu este cea mai bună variantă. Pe de o parte, pentru că succesul unui magazin online depinde în primul rând de promovare, iar pe de altă parte, pentru că antreprenorul trebuie să-și concentreze atenția pe aspecte ale business-ului.

O agenție de marketing digital îți oferă acces la expertiză specializată și la cele mai noi tehnologii și strategii de marketing. Ai acces la oameni cu ani de experiență în acest domeniu, la tot felul de tooluri și poți beneficia de diferite parteneriate mai ușor.

Un alt lucru foarte important pentru un business owner este că o agenție îi ia de pe cap grija promovării și astfel se poate concentra pe celelalte activități în care este implicat.

În plus, de cele mai multe ori, colaborarea cu o agenție aduce inevitabil și consultanță de business. Riscurile de a merge pe cont propriu sunt utilizarea ineficientă a bugetului, promovarea fără o strategie la bază și, bineînțeles, risipa de timp,” spune Curtașu.