BET
18507.05
-0.03%
BET-TR
40438.01
-0.04%
BET-FI
59755.17
0.41%
BETPlus
2737.17
-0.06%
BET-NG
1322.39
0.08%
BET-XT
1578.89
0.01%
BET-XT-TR
3397.4
0.01%
BET-BK
3448.87
0.08%
ROTX
40695.58
-0.03%

Inteligența artificială va începe din 2024 să transforme și mai mult activitatea companiilor

Autor: Financial Market
4 min

Tehnologiile bazate pe inteligență artificială (IA) au potențialul de a genera o creștere economică globală de 14% (15,7 trilioane de dolari) până în 2030, potrivit unui studiu realizat de PwC.

Însă, pe măsură ce IA devine parte integrantă din operațiunile zilnice ale companiilor, supravegherea și guvernanța vor fi mai importante ca niciodată.

Termenul de inteligența artificială (IA) nu este nou și există, de fapt, încă din anii 1950, mai precis din anul 1956, când a fost menționat în cadrul conferinței de la Universitatea Dartmouth din Hanovra, New Hampshire.

Totuși, abia în ultimii ani, companiile de la nivel global au reușit să implementeze cu succes și, implicit, să profite de această tehnologie, IA evoluând, de-a lungul anilor, pentru a deveni relevantă în aproape fiecare sector.

Pe de altă parte, ar trebui făcută o distincție, chiar și sumară între inteligența artificială (IA) care este un domeniu vast și inteligența artificială generativă (IAG) care face parte din IA.

După apariția Chat GPT, inteligența artificială generativă (IAG) ține capul de afiș datorită potențialului său de a accelera și mai mult dezvoltarea companiilor.

În general, pe termen scurt, directorii executivi anticipează multe efecte pozitive ale IAG asupra afacerilor, pe de o parte prin soluții de majorare a veniturilor prin îmbunătățirea calității produselor și a încrederii clienților, și, pe de altă parte, prin aplicații care cresc eficiența și productivitatea angajaților și a colaboratorilor.

Și este normal să fie așa, deoarece, ca orice lucru nou care generează rezultate bune și foarte bune pe termen scurt, entuziasmul este, evident, la cote ridicate.

Dincolo de oportunitate și beneficii, progresul în domeniul inteligenței artificiale generative se află în topul preocupărilor celor mai mulți directori generali care au participat la sondajul CEO Survey 2024, realizat de PwC la nivel global.

Aproape 75% dintre aceștia estimează că IA le va schimba semnificativ activitatea în următorii trei ani, va crește concurența pe piețele pe care activează, va determina schimbări în modelele de afaceri și va necesita noi competențe din partea forței de muncă. De asemenea, mulți executivi și-au exprimat îngrijorarea cu privire la riscurile de securitate cibernetică, dezinformarea și prejudecățile față de anumite grupuri de clienți sau angajați.

Câteva predicții în ceea ce privește evoluția și impactul IA la nivel global

Alegerile corecte vor oferi companiilor avantajul competitiv de care acestea au nevoie. IAG poate părea ușor de utilizat, iar mulți furnizori de servicii cloud au integrat deja astfel de capabilități în ofertele lor.

Însă, pentru a obține întregul potențial al IAG, aplicațiile trebuie personalizate în funcție de nevoile specifice și adresând în același timp potențialele riscuri.

Prea multe inițiative digitale timpurii au început fără o analiză concretă, iar apoi s-a impus remedierea problemelor, una din cele mai frecvent intalnite cauze fiind aceea de a identifica un caz izolat ce poate fi solutionat de IAG, deci, implicit, imposibilitatea de a scala. Inițiativele de inteligență artificială avansează rapid și vor fi cu atât mai eficiente, inclusiv din punct de vedere al costurilor, cu cât sunt adoptate pe baza unei strategii/proiectări bine definite.

IAG va redefini munca liderilor la fel de mult ca pe cea a angajaților. Nimeni nu cunoaște încă impactul pe termen lung al inteligenței artificiale asupra ocupării generale a forței de muncă, iar în 2024 este încă prea devreme pentru răspunsuri finale. Dar cu siguranță IAG va începe să schimbe modul în care lucrăm.

Se vorbește de mult timp despre nevoia de competențe în materie de IA în rândul forței de muncă și este adevărat: angajații au nevoie de competențe și de stimulente pentru a utiliza inteligența artificială în mod responsabil.

CITESTE SI:  Cum poate România să urce din coada clasamentului digitalizării în UE

Dar managerii se confruntă cu provocări și mai mari deoarece, pe lângă faptul că trebuie să învețe cum să o utilizeze responsabil, angajații vor avea nevoie de competențe pentru a supraveghea și evalua echipele care lucrează cu această tehnologie.

Încrederea în IAG va juca un rol din ce în ce mai important, iar anul 2024 va fi extrem de important. Toate semnalele arată că IAG va deveni o parte esențială a modului în care angajații vor interacționa cu datele, cu părțile interesate (stakeholderi), dar și între ei.

Astfel, încrederea în inteligența artificială va fi esențială, ceea ce înseamnă mai mult decât sisteme conforme și sigure. Pe măsură ce IAG își asumă tot mai multe sarcini – redactarea de rapoarte financiare, automatizarea unor părți din dezvoltarea de software, analiza datelor pentru strategiile de comercializare și așa mai departe – greșelile ar putea avea un impact de amploare, inclusiv în blocarea inițiativelor de transformare.

Factorii de decizie politică iau deja măsuri și este posibil să vedem cum o infracțiune legată de IAG, cum ar fi un deepfake politic sau comercial (așa cum putem observa din ce în ce mai frecvent în ultima perioadă în mediul online), ajunge pe prima pagină a ziarelor.

Mulți furnizori de IAG se vor oferi să despăgubească clienții pentru potențiale încălcări ale drepturilor de autor, acest lucru reducând unul dintre riscuri – dar încrederea în rezultatele sistemelor de inteligență artificială rămânând în continuare în responsabilitatea celor care o folosesc.

IAG va fi „veriga lipsă” pentru date. IAG oferă valoare datelor, putând scana, citi, rezuma, traduce, analiza chiar și date nestructurate care sunt prinse în prezentări, documente de strategie, jurnale ale clienților și nenumărate alte documente.

Cu alte cuvinte, poate răspunde uneia dintre cele mai mari provocări pentru multe companii: procesarea și crearea de inteligență în jurul unor seturi mari de date complexe și nestructurate.

Chiar și așa, IAG nu poate adresa orice aspect ce ține de date și studiul PwC arată că aproximativ 44% din liderii de afaceri spun că este în responsabilitatea fiecărei companii de a planifica și implementa proiecte de modernizare a infrastructurii de date.

IAG și reinventarea Capacitatea de a da sens datelor nestructurate, atunci când este combinată cu servicii de tip cloud, poate accelera aproape orice inițiativă de transformare.

IAG se poate ocupa adesea de sarcini și procese complexe, care înainte erau inaccesibile în departamentele financiar, fiscal, juridic, IT, de conformitate și în alte departamente. Un exemplu concret in acest sens ar putea fi , îndeplinirea, mai eficient, a noilor cerințe de raportare fiscală din Pilonul II.

IAG va da naștere la noi tipuri de produse și servicii Modul în care companiile dezvoltă noi oferte și fluxuri de venituri se schimbă radical.

Construirea de noi procese, dezvoltarea de produse și servicii și crearea de noi medii pentru atragerea clienților – toate acestea vor deveni activități ce nu vor necesita cunoștințe tehnice, de programare iar in curând, aplicațiile business ar putea fi bazate pe tehnologii de tip IAG.

Aceste aplicații bazate pe IA vor fi mai rapide, mai agile și mai ușor de personalizat decât tot ce a existat până acum. Vom vedea, de asemenea, produse și servicii care vor rezulta din convergența IAG cu alte tehnologii, inclusiv învățarea automată și IoT.

În cele din urmă, 2024 va fi anul în care multe companii vor identifica oportunități de implementare IAG, dar întrebarea care rămâne este “câte vor reuși, cu adevărat, să adauge valoare afacerilor, clienților și, până la urmă, societății?”

Radu Bădiceanu, Partener Tehnologie PwC România