Invazia rusă a Ucrainei a fost un act de agresiune nemaivăzut în Europa de zeci de ani. Pe măsură ce a spulberat ordinea de după cel de-al Doilea Război Mondial pe Vechiul Continent, ducând la revenirea violenței, țările din Europa și din alte părți ale lumii s-au grăbit să condamne acțiunile Rusiei.
Au fost anunțate sancțiuni de o amploare fără precedent, care au dus la închiderea bursei de valori din Moscova și la o prăbușire de peste 90% a indicelui acțiunilor rusești listate la Londra.
Cu toate acestea, sancțiunile împotriva Rusiei au și efecte secundare. Să aruncăm o privire rapidă asupra grupurilor de acțiuni care pot fi considerate câștigătoare și învinse.
Pierzători
Vom începe cu perdanții deoarece este mult mai ușor de subliniat care sectoare pierd din cauza sancțiunilor care au dus la perturbări în comerțul internațional și au generat unde de șoc pe piețele financiare.
Printre grupurile de acțiuni care au fost cele mai afectate de sancțiuni se numără cele care au fost vizate de sancțiuni în primul rând – instituțiile financiare și companiile aeriene.
Cu toate acestea, sectorul auto este, de asemenea, afectat pe măsură ce companiile încep să se auto sancționeze și să oprească operațiunile în Rusia.
Băncile
Sancțiunile impuse Rusiei de Occident au deconectat țara într-o mare măsură de pe piețele financiare internaționale. În timp ce țările occidentale nu au vizat plățile pentru fluxurile de petrol și gaze rusești, instituțiile financiare importante din țară au fost vizate.
Deși acest lucru îngreunează pentru companiile rusești încasarea plăților pentru bunurile și serviciile lor, le îngreunează totodată și să realizeze plăți pentru bunuri și servicii străine.
Acest lucru se dovedește dificil pentru băncile europene care nu numai că se ocupă de plățile UE-Rusia, dar au și investiții mari în Rusia. Prețul acțiunilor a fost afectat, reflectând această pierdere a afacerilor și așteptarea unor reduceri mari de portofoliu.
Exemple de companii afectate: Deutsche Bank (DBK.DE), Societe Generale (GLE.FR) și UniCredit (UCG.IT).
Se spune că Deutsche Bank (DBK.DE) are legături strânse cu clienții săi ruși, ceea ce se reflectă în evoluția recentă a prețului acțiunilor companiei. Acțiunea a scăzut sub limita inferioară a canalului ascendent și a atins minimul de la sfârșitul lunii septembrie 2021.
Automotive Sector
Producătorii de automobile și alte companii din sectorul auto sunt, de asemenea, puternic afectate de războiul din Ucraina. Întreruperea lanțului de aprovizionare a dus la lipsuri de piese.
Producătorii germani de mașini precum BMW, au anunțat că vor trebui să oprească producția la unele dintre fabricile interne deoarece asamblarea nu poate continua din cauza lipsei de piese din Ucraina.
Companiile de anvelope sunt, de asemenea, afectate, deoarece aprovizionarea cu materii prime a industriei din Rusia a fost afectată. În cele din urmă, o reacție în creștere a publicului împotriva celor care fac afaceri cu Rusia a determinat unele companii să se auto sancționeze și să impună restricții dincolo de cele oficiale, cum ar fi, de exemplu, Volkswagen oprirea exporturilor și vânzărilor în Rusia.
Exemple de companii afectate: Renault (RNO.FR), Volkswagen (VOW1.DE), Continental (CON.DE) și BMW (BMW.DE).
Rusia este a doua cea mai mare piață pentru Renault (RNO.FR). Prețul acțiunilor producătorului francez de mașini a scăzut cu peste 30% de la lansarea invaziei ruse, deoarece investitorii se tem că firma va fi în curând în imposibilitatea de a desfășura afaceri în Rusia.
Sectorul aviatic
Uniunea Europeană, Statele Unite, Canada, Regatul Unit și altele au decis să închidă spațiul aerian de pe teritoriile lor pentru aeronavele rusești.
Drept urmare, companiile aeriene ruse au fost forțate să folosească rute mai lungi sau să abandoneze cu totul unele conexiuni deoarece acestea nu mai erau profitabile. Rusia a ripostat rapid într-un mod similar, făcând mult mai dificil pentru companiile aeriene europene, precum Lufthansa, să ajungă în Asia.
Transportatorii cu operațiuni semnificative în Europa de Est, cum ar fi TUI, au fost, de asemenea, puternic afectați. În timp ce sancțiunile sunt așteptate să fie mai dureroase pentru companiile rusești, companiile europene și americane vor suferi, de asemenea, pierderi de afaceri – Airbus și Boeing au anunțat deja că nu vor mai furniza servicii de asistență și aprovizionare cu piese de schimb companiilor aeriene rusești.
Exemple de companii afectate: Lufthansa (LHA.DE), TUI (TUI.DE), Airbus (AIR.DE), Boeing (BA.US).
Europa Centrală și de Est este o regiune de afaceri importantă pentru transportatorul european low-cost TUI (TUI.DE). Chiar dacă evaluarea companiei rămâne scăzută în urma pandemiei, acțiunile s-au depreciat cu încă 25% în ultima săptămână și nu poate fi exclusă o retestare a minimelor de la sfârșitul lunii noiembrie 2021.
Câștigători
Dimensiunea economiei ruse și legăturile comerciale profunde cu numeroase țări europene fac ca sancțiunile să aibă un impact negativ semnificativ asupra unor companii din SUA și din Europa.
Există însă și grupuri de acțiuni care beneficiază de pe urma situației sau, mai exact, de schimbarea ordinii globale. Țările care nu au văzut nevoia să cheltuiască mari pentru apărare s-au răzgândit, în timp ce cele dependente de aprovizionarea cu energie din Rusia au început să caute surse în altă parte.
Tehnologii energetice noi
Dependența ridicată a Europei de importurile rusești de energie a îngreunat impunerea de sancțiuni eficiente. În timp ce UE și aliații săi vizează o mare parte a economiei ruse, ei au ezitat să vizeze sectorul energetic rus de teamă că Rusia va riposta prin oprirea completă a exporturilor de energie.
Acest lucru ar putea declanșa o criză energetică în Europa, dar îi încurajează și pe lideri să caute aprovizionare cu energie în altă parte. Au fost făcute apeluri pentru încetinirea ieșirii de pe energie nucleară în Germania sau oprirea ETS.
Nu au fost luate încă decizii clare, dar pare foarte probabil ca UE să se orienteze către energia regenerabilă, energia nucleară sau hidrogenul ca modalități de a înlocui petrolul și gazul rusesc, ceea ce s-ar putea dovedi a fi o oportunitate pentru companiile care operează în acele sectoare.
Exemple de companii afectate: Vestas Wind Systems (VWS.DK), Orsted (ORSTED.DK), NEL (NEL.NO) și Uranium Energy (UEC.US)
Vestas Wind Systems (VWS.DK) a câștigat deoarece a devenit evident că Europa va depune eforturi pentru a-și reduce dependența de mărfurile energetice rusești. Cererea de sisteme de energie regenerabilă în Europa este de așteptat să crească în urma invaziei Rusiei. Acțiunile au ricoșat din limita inferioară a canalului descendent și se uită către testarea limitei superioare.
Sectorul apărării
Invazia rusă a Ucrainei nu înseamnă doar că războiul a revenit în Europa. Înseamnă, de asemenea, că se va relua la nivel global cursa militară între superputeri.
Întrucât țările NATO au văzut agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei ca pe o amenințare directă la adresa alianței, țările membre au anunțat că vor cheltui mai mult pentru apărare. Cancelarul german Scholz a declarat că 100 de miliarde de euro vor fi cheltuite pentru armata germană pentru a compensa investițiile sub țintă din anii precedenți.
De asemenea, este de așteptat ca alte țări NATO să sporească cheltuielile pentru a fi în conformitate cu obiectivul NATO de 2% din PIB. Companiile de apărare din Europa și Statele Unite au câștigat deopotrivă săptămâna aceasta, pe măsură ce politicienii din Europa și Statele Unite au cerut să mărească cheltuielile militare.
Exemple de companii afectate: Rheinmetall (RHM.DE), BAE Systems (BA.UK), Raytheon Technologies (RTX.US) și Lockheed Martin (LMT.US).
Lansarea invaziei ruse și așteptările care decurg din creșterea cheltuielilor pentru apărare au permis acțiunilor Lockheed Martin (LMT.US) să depășească maximele prepandemice și să atingă noi recorduri. Lockheed Martin deține un important contract guvernamental american prin care furnizează armatei SUA avioane militare și alte echipamente de mult timp.