Impetum Group a dat startul ediției cu numărul 10 a studiului CONFIDEX, singurul studiu longitudinal din România care, de patru ani, măsoară încrederea oamenilor de afaceri români în economie. Antreprenorii si executivii de top din România sunt invitați să își aducă aportul la realizarea radiografiei încrederii în economia românească, completând chestionarul CONFIDEX Ediția 10 – Impetum Group Survey, până pe 29 martie. (link)
“Lansat în urmă cu patru ani, indicele CONFIDEX a coagulat în jurul său o comunitate de aproape 3.000 de oameni de afaceri dezvoltându-se constant într-un instrument complex de măsurare a încrederii managerilor în economia românească.
Dar mai mult decât atât, prin complexitatea datelor pe care le relevă, culese din economia reală, CONFIDEX este astăzi și un instrument de prognoză pentru tendințele economiei locale”, a declarat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.
Ediția anterioară a studiului CONFIDEX, realizată în S2 2023, a indicat o scădere a indicelui de încredere a oamenilor de afaceri în economie până la 48,1%, de la 50,2%, valoarea maximă a indicelui de la lansarea studiului, în 2020, înregistrată în primul semestru al anului trecut.
Optimismul rezervat al managerilor români a survenit pe fondul intrării în recesiune a mai multor state europene, dar mai ales în contextul modificărilor fiscale adoptate de Guvern, care au generat îngrijorări puternice și estimări pesimiste.
Așteptările managerilor vs. realitatea din economie
În ciuda faptului că, în semestrul anterior, 62% dintre managerii participanți la studiu se așteptau la o înrăutățire a economiei naționale, cifrele oficiale privind evoluția principalilor indicatori din economia autohtonă, disponibile până acum, nu confirmă această atitudine pesimistă.
De exemplu, temerile celor 59% dintre manageri care estimau că leul se va deprecia în raport cu euro nu s-au confirmat: cursul valutar s-a menținut stabil din noiembrie 2023 până în prezent (conform BNR).
Nici îngrijorările în privința pieței de capital nu se regăsesc în evoluția Bursei de Valori București. Deși 35% dintre managerii participanți la studiul CONFIDEX din semestrul 2 2023 se așteptau la o scădere a pieței de capital, valoarea BET, indicele de referință al bursei locale, a crescut cu aproximativ 16%, în ultimele șase luni (conform BVB).
În același timp, conform datelor publicate de INS pentru finalul anului trecut, Produsul Intern Brut a scăzut în ultimul trimestru din 2023 cu 0,5% față de trimestrul anterior, confirmând așteptările a 37% dintre managerii participanți la studiu.
Rata Inflației a scăzut la finalului anului trecut (6,61% în decembrie 2023 față de decembrie 2022, de la 6,72% inflație anuală în noiembrie 2023), după care a crescut ușor la începutul acestui an (7,4% inflație anuală în ianuarie 2024).
Referitor la evoluția inflației, 24% dintre oamenii de afaceri respondenți au estimat că va scădea, 33% că va rămâne la fel, în timp ce 43% se așteptau să crească.
“Din analiza edițiilor anterioare ale studiului CONFIDEX se observă o anumită periodicitate în modul în care managerii percep lucrurile, aspect corelat cu momentul din an în care se desfășoară colectarea datelor.
Astfel, se constată că percepția oamenilor de afaceri români este, în general, mai optimistă în primăvară și mai pesimistă în toamnă, pe măsură ce se apropie iarna. Această percepție rezervată cu privire la viitorul economiei îi determină pe oameni să fie mai precauți și să acorde mai multă atenție deciziilor de business pe care le iau”, a adăugat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.
Indicele CONFIDEX a ajuns la cel mai scăzut nivel în perioada pandemiei. Ulterior, treptat, acesta a început să crească, ajungând, în primul semestru al anului trecut, la cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani (50,2), după care a urmat o scădere în partea a doua a anului.
CONFIDEX este un demers inițiat de Impetum Group și oferă, de patru ani, o imagine clară asupra percepțiilor oamenilor de afaceri din România, realizând o radiografie a încrederii în economie.
Extrapolând tendințe, compania pune la dispoziția celor interesați un instrument care îi ajută să înțeleagă mai bine vremurile în care trăim și să ia decizii corecte și bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business și societății în general.