Veniturile din exploatare ale Agroland Agribusiness au ajuns la 46,3 milioane de lei în primele nouă luni ale anului, o scădere de 10% comparativ cu 9L 2022.
Această scădere a fost determinată de micșorarea cifrei de afaceri, pe fondul contextului agricol dificil și impredictibil din acest an. În urma creșterilor de anul trecut ale prețurilor la îngrășăminte, care au fost în concordanță cu creșterea costurilor materiilor prime, prețurile la îngrășămintele vândute anul acesta, pentru campania 2023-2024, sunt cu 40%-50% mai mici decât în ultimii doi ani, ceea ce a determinat scăderea înregistrată la nivelul cifrei de afaceri în a doua jumătate a anului.
În plus, în ciuda unei scăderi cu 8% a veniturilor din vânzarea mărfurilor, până la 52 de milioane de lei, reducerile comerciale acordate au crescut cu 7% față de perioada comparabilă din 2022, ajungând la 5,8 milioane de lei.
Acest lucru a fost determinat de costurile foarte mari de înființare a culturilor pe care fermierii le-au avut anul trecut, împreună cu o scădere substanțială a prețurilor de vânzare a culturilor primare, care a pus presiune asupra lichidității fermierilor.
În consecință, pentru a menține relațiile cu clienții cheie, Compania a decis să acorde reduceri mai mari clienților săi pe care, în ciuda contextului dificil, le plăteau în perioadele negociate.
În ceea ce privește împărțirea veniturilor pe categorii, în primele nouă luni din 2023, cea mai mare contribuție la cifra de afaceri a fost generată de trading-ul de cereale, care a crescut cu 39% față de perioada similară din 2022, până la 17,7 milioane de lei.
Cu toate acestea, este important de menționat că creșterea cifrei de afaceri este determinată de creșterea volumelor tranzacționate, întrucât compania a tranzacționat o cantitate de cereale cu 64% mai mare în T3 2023 față de T3 2022.
Categoria pesticide a înregistrat un avans de 16% comparativ cu aceeași perioadă din 2022, până la 13,5 milioane de lei în contextul creșterii numărului de clienți, asociată cu stabilizarea prețurilor pentru această categorie de produse.
Vânzările de fertilizanți au fost cele mai afectate în această perioadă, scăzând cu 52% față de 9L 2022, ajungând la 11,5 milioane de lei, din cauza volatilității mari la prețurile fertilizanților, influențate direct de lichiditatea scăzută a fermierilor, ceea ce a limitat posibilitatea de a
achiziționa această categorie de produse.
Vânzările de semințe input au ajuns la 9 milioane de lei, după o majorare cu 14% față de 9L 2022 pentru că compania a crescut numărul de clienți, iar prețurile nu au suferit modificări majore. Vânzările de combustibil input au scăzut cu 4%, ajungând la 297 de mii de lei.
În ceea ce privește numărul de clienți în 9L 2023, 459 de fermieri au fost facturați de Agroland Agribusiness în această perioadă, față de 435 în 9L 2022.
Creșterea numărului de clienți facturați este efectul pozitiv direct al extinderii teritoriale continue, precum și al lărgirii echipei de vânzări.
În primele nouă luni din 2023, EBITDA a ajuns la 2,9 milioane de lei, în urma unei scăderi de 9%, în timp ce rezultatul operațional a scăzut cu 12% față de 9L 2022, până la 2,6 milioane de lei.
Rezultatul financiar a fost o pierdere de 1 milion de lei, o scădere cu 7% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, rezultat al creșterii dobânzii la finanțarea bancară contractată de companie.
Doar obligațiunile corporative AAB26 au o dobândă fixă, în timp ce restul finanțărilor au o dobândă variabilă. Rezultatul brut a înregistrat o scădere cu 21%, până la 1,6 milioane de lei, scăzând, astfel, și impozitele datorate cu 14%, ajungând la 238 de mii de lei, rezultat un profit net de 1,3 milioane de lei, în scădere cu 22% comparativ cu 9L 2022.