Fie că ești manager sau antreprenor, bunăstarea ta depinde de profitabilitatea generată de afacerea pe care o conduci.
Văd mulți antreprenori care sunt luați de valul operaționalului sau se duc în prea multe direcții și proiecte. În consecință profitabilitatea nu este cea țintită. Atenție, profitabilitate nu profit. (Profitabilitatea reprezintă Profit / Cifră de Afaceri). Oricât de pasionați suntem de ceea ce facem cred că este esențial să fim atenți la rezultate, pentru că numai așa putem continua și crește.
Autor: Ioana Arsenie, Trusted Advisor Strategy & Finance
Recomandarea cu care doresc să încep acest material este despre etapele de creștere a unui business. Consider că este esențial să respectăm această ordine:
1. Optimizarea structurii actuale
2. Extindere
Voi argumenta de ce. În practică, am întâlnit numeroase companii, din industrii variate, care au accelerat, grăbind procesul de dezvoltare, cu investiții noi, fără a consolida înainte stuctura de pornire. Având la dispoziție instrumente slabe de control și delegare ce țin de strategia financiară, managerii sau antreprenorii s-au trezit în situația în care nu au reușit să crească cifra de afaceri, măcar proporțional cu capitalul de lucru majorat, iar în multe situații profitabilitatea s-a deteriorat semnificativ.
Le vom detalia pe rand pe fiecare in parte, in continuare:
1. Optimizarea structurii actuale [emaillocker]
Regasiti in continuare câteva oportunități/strategii de optimizare a profitului:
a. Analiza inițială – este o etapă obligatorie și implică analiza financiară și strategică a afacerii, la nivelul de detaliu necesar pentru a defini mai departe potențialul de optimizat.
b. Definirea și realizarea potențialului de creștere a afacerii, pe structura actuală presupune înțelegerea pârghiilor prin care capitalul de lucru actual poate fi eficientizat. Aici vorbim de:
– Optimizare procese, proceduri, automatizare;
– Optimizarea costurilor: nu înseamnă neapărat reducerea/ tăierea costurilor, cum este de cele mai multe ori înțeles în practică acest proces. Fiecare linie din bugetul de cheltuieli are un rezultat, ROI (return of investment) așteptat.
Dacă începem să privim cheltuielile drept investiții vom avea 2 beneficii: vom fi mai atenți la alocarea banilor și vom urmări rezultatele în cifra de afaceri și profit, generate de cheltuielile respective. Atât cât este posibil. Optimizarea costurilor poate însemna creșterea anumitor bugete de cheltuieli, pentru că avem un ROI net superior.
Dar, pentru această, analiză inițială trebuie să fie extrem de riguroasă. Un exemplu poate fi majorarea bugetului de marketing online, în defavoarea celui offline sau creșterea bugetului de salarii pentru echipă de vânzări, în defavoarea bugetului de marketing.
– Optimizarea utilizării capacității
Pentru a intelege si determina chiar tu insuti cum poti face asta cel mai bine pentru afacerea ta, sfatul meu este să incepi prin a răspunde la aceste întrebări: Care este gradul actual de utilizare a capacității și ce maxim poți targeta și implementa? Care este potențialul în termeni de cifră de afaceri și profit?
– Recalibrarea liniilor de business și a bazei de clienți astfel încât, cu aceeași structură (personal, active, capital financiar) să obținem o profitabilitate mai mare.
Decizia de a renunță la o linie de business, la un client neprofitabil sau sub media de profit, pare un act de curaj, cu pierderi potențiale pentru câteva luni, dar de cele mai multe ori se dovedește a fi un catalizator pentru optimizarea profitului. Iată cum, cu aceeași structură, putem majoră profitabilitatea, chiar și cifră de afaceri.
Ca să puteți face acest demers, va trebui să analizați cu atenție cifrele și să implementați câteva instrumente de strategie financiară, obligatorii pentru a putea trece la un alt nivel.
2. Extindere
Am înțeles așadar de ce și cum optimizăm structura actuală. După realizarea acestei etape putem trece la extindere, respectiv creșterea capacității (personal, active, capital financiar).
Etape:
a. Analiza inițială – presupune analiza pieței: evoluție, concurență, oportunități și amenințări (analiză SWOT), analiza internă – ajustări în arhitectura organizaționala necesare pentru a pregăti procesul de extindere.
b. Stabilirea obiectivelor strategice (min 3 ani) și tactice, în termeni financiari și operaționali.
c. Implementarea unui Tablou de Bord, alături de un Simulator de Business, dinamic, care să ajute la luarea de decizii agile. Creșterea atenției către cifre. Focus pe profitabilitate: clienți/produse/piețe sau canale de vânzare.
d. Pregătirea variantei de back-up: acțiuni strategice de implementat dacă piața se contractează, tarifele scad sau costurile cresc, respectiv clienții dintr-o industrie, de care suntem dependenți scad în volum, etc. Acesta este un proiect de Managementul riscurilor, ce recomand a fi implementat de fiecare companie.
În loc de concluzii
Pentru demersul de optimizare a profitului vă recomand să aveți alături un partener de business care să fie strategul financiar al companiei, fie că acesta este intern sau extern. Strategul financiar cu care lucrați trebuie să înțeleagă foarte bine strategia dvs, modul în care compania operează, piață în care vă aflați și dinamica acestora.[/emaillocker]
[ajax_load_more]