Uber Technologies Inc., compania din spatele „Uber”, cunoscută pentru serviciul de „ride-sharing”, un fel de taxi dar operat de soferi particulari, se pare ca are o cerere suficient de mare din partea investitorilor pentru a-și plasa pretul din viitorul IPO la capatul superior al intervalului, se arată intr-o analiză semnată de Matt Levine, columnist in cadrul Bloomberg.
Astfel, cu mai mult de 48 de ore înainte de oferta publică inițială, evaluată la aproape 90 de miliarde dolari, investitorii au plasat ordine de cel puțin trei ori mai mari decât oferta, interesul pentru compania americană de transport fiind uriaș.
Iată mai jos o prezentare detaliată a companiei efectuată de catre casa de brokeraj XTB Online Trading, precum si cateva date importante cu privire la IPO.
Date esențiale despre Uber
• Peste 10 miliarde de calatorii facilitate de la lansare
• Compania are operatiuni in 63 de tari
• Peste 4 milioane de șoferi in toată lumea
• Prezentă in peste 700 de zone metropolitane
• Valoarea brută a încasarilor este de aproape 50 mld dolari in 2018
• Cota de piață de 67,3% in SUA in februarie 2019
• A doua companie de ride sharing listată pe bursa
Uber Technologies, cea mai mare companie de ride-sharing din lume, va deveni publică pe 10 mai 2019. Aceasta va fi a doua companie din acest sector, după IPO-ul Lyft care a avut loc pe 29 martie, dar mai important, acest IPO poate fi unul dintre cele mai mari din istorie.
Povestea Uber[emaillocker]
Uber Technologies a fost fondată acum un deceniu în Statele Unite ca fiind una dintre primele companii de ride-sharing din lume. Zvonurile spun că ideea pentru Uber a luat naștere atunci când unul dintre fondatori a fost taxat cu câteva sute de dolari pentru serviciile unui conducător auto privat în ajunul Anului Nou. O idee transformată într-un gigant al transportului, cu operațiuni în 63 de țări și peste 700 de zone metropolitane.
Deși a devenit o companie globală, Uber deține încă cea mai mare cotă de piață în SUA. Potrivit datelor colectate de SecondMeasure, Uber a încasat 69% din cheltuielile consumatorilor cu servicii de ride-sharing din SUA în martie 2019.
De asemenea, cererea pentru serviciile Uber este în creștere, trend ce este perfect ilustrat de către valoarea brută a încasărilor (suma totală pe care utilizatorii au cheltuit-o folosind aplicația Uber). Pe parcursul anului 2018, compania a generat 49,8 miliarde de dolari valoare brută a încasărilor, înregistrând o creștere de 44% față de anul 2017. De fapt, valoarea bruta a încasărilor Uber au crescut în fiecare dintre ultimele 8 trimestre (toate datele istorice fiind publice).
Concurenți și acționari
În timp ce firma încearcă să pătrundă pe cât mai multe piețe posibile, nu intenționează ca această extindere să aibă loc cu orice preț. Drept urmare, Uber se retrage de pe piețe în care concurența dură determină previziuni sumbre pentru viitor. „Retragere” nu poate fi cuvântul perfect, întrucât strategia Uber îi permite să obțină profit chiar și de pe piețele unde nu mai activează.
Mai exact, Uber tinde să-și vândă activele pe astfel de piețe celui mai mare competitor în schimbul unei participații în companie. Firma americană de ride-sharing nu numai că evită costurile de a concura cu ceilalți, dar poate și participa la profiturile viitoare ale foștilor rivali, care se află în prezent pe poziții monopoliste pe anumite piețe. Acesta a fost cazul vânzării activelor din China către Didi, în 2016, pentru o participație de 18% sau cel al vânzării activelor din Asia de Sud-Est către Grab, în 2018, în schimbul unei participații de 27,5%.
Nu doar servicii de car sharing
Cu toate acestea, Uber oferă mai mult decât servicii de car sharing. În august 2014, compania a lansat serviciul UberEats. Prin intermediul acestuia, clienții pot comanda mâncare, iar costurile de livrare sunt reduse.
Deși acest lucru poate părea asemănător cu serviciile de livrare oferite de majoritatea restaurantelor, UberEats diferă, întrucât nu livrează propriile preparate. În schimb, livrează doar produse alimentare de la puncte de vânzare partenere, permițându-le clienților săi să obțină acces la numeroase restaurante printr-o singură aplicație mobilă.
Este Uber mai profitabilă decât Lyft?
IPO-ul Lyft, care a avut loc pe 29 martie, a fost văzut de mulți drept un precursor al mult așteptatului IPO al UBER. Cele două companii reprezintă doi giganți ai serviciilor de car sharing din SUA, însă ar putea fi comparați direct? Uber oferă o gamă relativ largă de servicii, în special în Statele Unite și Europa, ceea ce o face o companie mai diversificată decât rivalii săi.
Deși serviciile din afara activității sale de bază aduc o mică parte din veniturile totale, acestea ar putea impulsiona câștigurile în cazul în care compania va decide să le extindă în viitor. De asemenea, poziția Uber este unică la nivelul companiilor de car sharing, întrucât are prezență pe toate continentele, cu excepția Antarcticii.
În concluzie, Uber pare a fi bine poziționată în cadrul industriei datorită expansiunii sale geografice și a ofertei extinse. Pe de altă parte, Lyft activează doar pe piața americană, unde nu este lider de piață (Uber deține o cotă de piață de peste două ori mai mare).
Când va începe Uber să fie profitabilă?
Cu toate acestea, un lucru ar trebui spus despre Uber Technologies. Compania continuă să cheltuiască, fără însă a obține profit. Este adevărat că economiile de scară funcționează în cazul Uber, deoarece marja sa netă de pierdere continuă să scadă. Încetinirea ritmului de creștere a veniturilor ar putea fi insă un potențial factor de risc.
În plus, compania a susținut în dosarul pentru IPO că se așteaptă la o creștere semnificativă a cheltuielilor de exploatare în viitor și că este posibil să nu atingă niciodată profitabilitatea. Uber a mai declarat că reclasificarea șoferilor de la contracte independente la angajați ar putea avea un efect negativ asupra rezultatelor sale și o astfel de măsură este deja întreprinsă sau luată în considerare în anumite țări în care operează compania.
În concluzie, majoritatea companiilor de car sharing generează pierderi, iar Didi și Grab, companii pe care Uber le urmărește, nu reprezintă excepții. Prin urmare, există riscul ca aceste societăți să ajungă în faliment în cazul în care nu reușesc să devină profitabile, iar un astfel de scenariu ar putea declanșa reduceri majore ale bilanțului Uber.
Modelul de afaceri al Uber pare promițător, însă transmit datele financiare o poveste similară? Gigantul american de car sharing a avut un ritm rapid de creștere a veniturilor în anii precedenți: 209% în 2017 și 142% în 2018. Deși ritmul a încetinit, rata depășește în continuare creșterea costurilor operaționale, ceea ce duce la îmbunătățirea marjelor.
„UBER reprezintă unul dintre cele mai mari și mai importante debuturi de pe bursa americană din ultimii ani. Nu este vorba doar de valoarea companiei estimată la peste 80 de miliarde de dolari, dar și de modelul de afaceri revoluționar, care poate determina schimbări semnificative asupra modului de viață. Pe de o parte, UBER este o viziune a progresului tehnologic, dar, pe de altă parte, este o companie care înregistrează în prezent pierderi imense. Astfel, există un potențial enorm în joc, dar care presupune un risc considerabil de eșec„- spune Przemysław Kwiecień – economist-șef al XTB Group.
Marja brută a reușit să crească de la 21,6% în 2014 la 50,1% în 2018. Situația se îmbunătățește și în ceea ce privește rezultatele nete – Uber înregistrează în continuare pierderi, dar pierderea netă a scăzut de la 131,9% în 2014 la 25,8% în 2018. Pentru Lyft, atât marja brută cât și cea netă au fost de 42,3% în 2018.
În plus, Uber a avut un venit per șofer de 2.354 de dolari în 2018, în timp ce șoferii companiei Lyft au generat, în medie, venituri de 1.135 de dolari. Comparând numărul de rezervări per șofer pentru anul 2018, obținem o imagine asemănătoare – 10.641 de dolari pentru Uber, în comparație cu 4.263 de dolari pentru Lyft.
Se pot evalua acțiunile Uber?
Provocarea în ceea ce privește evaluarea acțiunilor companiilor tinere din domeniul tehnologic constă în faptul că acestea nu obțin profit și, prin urmare, nu pot fi evaluate prin modalități clasice, precum raportul preț-câștig (PER).
Raportul preț-vânzare (P/S) ar putea fi utilizat, dar evaluările unor astfel de IPO-uri mult așteptate rareori reflectă realitatea economică. De exemplu, utilizarea rapoartelor P/S din datele IPO ale altor companii așteptate cu nerăbdare (Facebook, Alphabet, Lyft, Twitter și Pinterest) ar plasa valoarea Uber în intervalul de 25-300 de miliarde de dolari.
Indicatorii potriviți pentru companiile tinere din sectorul tehnologic ar putea oferi o perspectivă mai bună asupra lucrurilor. De exemplu, Uber are venituri mai mari per utilizator decât companiile menționate, în momentul în care au devenit publice. Cu toate acestea, întrucât există diferențe izbitoare în ceea ce privește activitatea de afaceri, de exemplu în cazul Twitter și Uber, ar fi mai înțelept să comparăm datele „per utilizator” doar cu date ale companiilor de car sharing.
O astfel de analiză ne arată că Uber a avut venituri per utilizator mai mari în 2018, cu peste 75% față de Lyft. Pe de altă parte, datele privind marjele ar putea reprezenta o sursă de îngrijorare. Într-adevăr, Uber are o marjă brută mai mare decât Lyft sau Alphabet la momentul listării, însă diferența între marjele brute și cele operaționale este îngrijorătoare.
Acest decalaj este cel mai accentuat pentru Uber și arată că societatea are cheltuieli operaționale ce depășesc veniturile totale anuale.
Concluzia: În cazul în care nu va avea loc o îmbunătățire, profitabilitatea s-ar putea dovedi dificil de atins.
Un raport de analiză efectuat de XTB Online Trading.
Acest articol este furnizat cu scop strict informativ și educațional. Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru nicio pierdere sau pagubă incluzând, şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau fundamentarea deciziilor pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate.[/emaillocker]
[ajax_load_more]