Epidemia de coronavirus a luat piețele pe nepregătite. În timp ce situația reprezintă o amenințare pentru aproape fiecare ramură a economiei, există sectoare care sunt mai expuse decât altele. Comercianții de retail, restaurantele și companiile aeriene sunt exemple perfecte.
Cu toate acestea, există și un grup de companii care s-ar putea confrunta cu un an foarte provocator în cazul în care toate măsurile de urgență rămân în vigoare pentru o perioadă mai lungă și anume, asiguratorii.
Coronavirusul va avea un impact masiv asupra economiei
Țările din întreaga lume își intensifică eforturile pentru a limita răspândirea noului coronavirus. Deși astfel de măsuri sunt bune pentru sănătatea publică, acestea au rareori un impact pozitiv asupra economiei. Anularea zborurilor și închiderea frontierelor au un impact masiv asupra sectorului turistic, în timp ce închiderea centrelor comerciale și a restaurantelor ar putea reduce cheltuielile populației.
Nici închiderea facilităților de producție nu ajută activitatea economică. Măsurile de stimulare monetară și fiscală vor ușura într-o anumită măsură impactul negativ, dar el nu poate fi evitat. Pe de altă parte, virusul este letal în unele cazuri, prin urmare, dacă nu este limitată răspândirea, aceasta ar putea reduce gradul de ocupare al forței de muncă.
Până în prezent, atât asiguratorii americani cât și cei europeni înregistrează o performanță sub cea a celei de piață. Datele pentru subindicii de asiguratori din cadrul S&P 500 și Euro Stoxx 600 au fost utilizate și normalizate în raport cu maximul pieței (19 februarie).
Asiguratorii de credite comerciale vor avea de suferit de pe urma pandemiei
Asiguratorii se îndreaptă spre un an foarte provocator, deoarece numărul cererilor de despăgubiri este foarte posibil să crească. Polițele de asigurare includ rareori protecția împotriva pandemiilor, prin urmare estimările inițiale nu au indicat o creștere a cererilor.
Odată cu trecerea timpului, lucrurile au început să arate din ce în ce mai sumbre pentru asigurătorii care oferă protecție companiilor, precum asiguratorii de credite comerciale. Asigurarea de credit comercial protejează companiile împotriva incapacității de a încasa creanțe de la contrapartide datorită incapacității de plată, a insolvenței sau falimentului acesteia din urmă.
După cum ne putem imagina, potențiala recesiune declanșată de pandemia de coronavirus poate cauza multe astfel de situații, în special în rândul comercianților de retail și al companiilor aeriene, care ar putea, la rândul lor, contamina alte părți ale economiei.
În afară de companiile aeriene și restaurantele, industria de divertisment probabil va resimți efectele negative pe măsură ce evenimentele mari sunt anulate sau amânate, iar oamenii devin reticenți cu privire la călătorii și vacanțe. Munich Re, compania germană de reasigurare, a declarat că, în cazul în care toate evenimentele majore pe care le-a asigurat în acest an ar fi anulate, valoarea cererilor ar putea ajunge la 500 de milioane de euro.
Coface (COFA.FR) este compania de asigurări franceză specializată în asigurări de credit pentru întreprinderi. Prețul acțiunilor a scăzut cu peste 60% în ultimele două săptămâni și s-a apropiat de minimul de la jumătatea anului 2016. Rețineți că acesta este minimul istoric, prin urmare o depășire a acestui nivel ar duce prețul acțiunii în teritorii noi. Apărarea acestui nivel ar putea fi ultima speranță a cumpărătorilor.
Scăderea veniturilor aduse de portofolii pune presiune pe perspectivele viitoare
În ciuda creșterii cererilor, asigurătorii de credite comerciale vor înfrunta, de asemenea, probabilitatea de a obține venituri mai mici din portofoliile de investiții. Companiile de asigurări alocă o parte din capitalul lor de investiții către instrumente considerate „sigure”, cum ar fi de exemplu obligațiunile guvernamentale din economiile dezvoltate.
Majoritatea băncilor centrale majore au redus dobânzile, ceea ce a dus la scăderea randamentelor. Cu toate acestea, randamentele au fost relativ scăzute de ceva vreme și, având în vedere cât de bună a fost perspectiva economică în anii anteriorii izbucnirii coronavirusului, o parte dintre asiguratori au crescut expunerea pe datoria corporativă. Riscurile semnificative de recesiune au făcut ca aceste obligațiuni să devină investiții riscante.
În afara pieței de obligațiuni, asigurătorii investesc și în acțiuni. Astfel de investiții au o natură pe termen lung, dar creșterea cererilor de despăgubiri poate implica o lichidare a acestor investiții pentru a respecta angajamentele. Având în vedere circumstanțele actuale ale pieței, ar însemna asumarea unor pierderi. Venitul din portofolii va scădea, deoarece există șanse mari ca dividendele să fie reduse, cel puțin în anumite sectoare.
Allianz (ALV.DE) are o expunere semnificativă pe piața asigurărilor de credit prin intermediul filialei sale Euler Hermes. Asiguratorul german a pierdut 60% din mișcarea ascendentă post-criză și testează zona de suport de la 120 EUR. Aceasta este o zonă importantă de preț pe termen lung pentru acțiune întrucât se întinde până la jumătatea anului 2003. Apărarea acestei zone ar putea fi un impuls semnificativ pentru încrederea cumpărătorilor.
Rezumând, asiguratorii vor suferi un impact în două trepte. Pe de o parte, este posibil ca revendicările să crească pe fondul insolvențelor companiilor. Pe de altă parte, portofoliile de investiții au fost puternic afectate de vânzările recente, deteriorând poziția capitalului companiilor de asigurare.
În același timp, acțiunile întreprinse de băncile centrale și reducerile potențiale ale dividendelor vor scădea randamentul portofoliului, ceea ce va agrava lucrurile pe măsură ce avansăm în viitor. Este greu de estimat impactul generat de coronavirus asupra economiei globale, mai ales că noi măsuri preventive sunt încă întreprinse la nivelul marilor economii. Astfel, este posibil ca asigurătorii să fie ”loviți” de un nou val de vânzare mai târziu, în decursul anului, în cazul în care rapoartele trimestriale ar indica o creștere peste așteptări a despăgubirilor.
AIG (AIG.US) este asigurătorul american care a fost ”salvat” de către instituțiile guvernamentale în urma crizei financiare globale. Compania a pierdut aproape 70% din valoare în această perioadă. Mișcările recente au adus prețul la suportul marcat de o retragere Fibonacci de 78,6% din mișcarea ascendentă post-criză (19 dolari). Rețineți că această zonă este marcată de reacții de preț din 2010 și 2011. Umbra inferioară a lumânării din această lună oferă unele speranțe.
[ajax_load_more]