Consumatorii români și-au menținut cheltuielile ridicate în al doilea trimestru, deși într-un ritm ușor mai scăzut decât în primul, ceea ce ar putea reprezenta o constrângere suplimentară pentru relaxarea politicii pe termen scurt de către banca centrală, se arată intr-o analiză a economiștilor de la ING Bank.
Vânzările cu amănuntul din România au crescut cu 1,9% de la o lună la alta în iunie, după o contracție de 0,3% în aprilie. Aceasta reprezintă a doua cea mai puternică creștere lunară a anului, după cea impresionantă de 4,6% din ianuarie.
In detaliu, vânzările de alimente aproape că au stagnat la 0,1% de la o lună la alta (1,1% în mai) în timp ce vânzările de produse nealimentare au crescut cu 1,8% (-1,6% în mai), iar vânzările de combustibil au crescut brusc cu 4,4% (-0,5% în mai).
Privind imaginea de ansamblu, vânzările au avansat cu 1,6% în termeni trimestriali, după 5,1% în primul trimestru. În termeni anuali, consumul cu amănuntul a crescut cu 7,0% în prima jumătate a anului. Ca referință, vânzările cu amănuntul au crescut cu 1,8% pe tot parcursul anului 2023 comparativ cu 2022.
Toate acestea arată că presiunile cererii rămân puternice, menținând riscurile inflaționiste la un nivel ridicat. Salariile reale au fost în teritoriu pozitiv de aproape un an și jumătate, cu rate de creștere lunare foarte sănătoase, se mai arată in analiză.
Din punct de vedere al politicii monetare, acest rezultat continuă să complice ciclul de relaxare deja dificil de reglat. Într-adevăr, inflația a încetinit vizibil și am putea ajunge mai aproape de ținta la sfârșitul anului, în timp ce sectorul industrial orientat spre export continuă să se contracte.
Dar, având în vedere că activitatea consumatorilor și a creditelor rămâne puternică, este foarte puțin probabil ca ratele dobânzilor să ne surprindă prin scăderi, mai ales deoarece creșterea salariilor continuă să rămână cu două cifre.
În plus, această reacție pozitivă prelungită a consumatorilor la creșterile salariilor reale probabil continuă să sporească încrederea firmelor în puterea lor de a stabili prețuri înainte de creșterea probabilă a poverii fiscale de anul viitor.
″Pe termen scurt, ne așteptăm la un alt trimestru puternic din punct de vedere al consumului privat și anticipăm o accelerare a creșterii anuale a PIB-ului în al doilea trimestru la 2,7%.
Vânzările cu amănuntul ar trebui să continue să susțină evoluția pentru restul anului, deoarece avansul salariilor va rămâne probabil puternic. Prin urmare, menținem proiecția noastră de creștere a PIB-ului de 2,8% pentru acest an,″ concluzionează economiștii de la ING Bank.