România este lider incontestabil în ceea ce privește ponderea femeilor în rândul investitorilor, în țările unde este prezentă XTB, companie de tip fintech, ce oferă acces instantaneu la piețele financiare prin intermediul unei platforme online și al unei aplicații mobile.
Ponderea femeilor a crescut de la un an la altul, iar în 2023, aceasta a fost de 20%, se arată într-un comunicat de presă.
Deși segmentul investițiilor a fost, în mod tradițional, unul predominant dominat de bărbați, în ultimii ani, femeile și-au făcut simțită prezența pe piețele de investiții.
Noile tehnologii, o mai bună accesibilitate și popularizarea investițiilor la bursă, care merg mână în mână cu educația, au atras femeile interesate de modalități de a-și valorifica banii, chiar și în condiții economice și geopolitice incerte.
„Asistăm la o democratizare generalizată a investițiilor, care deja nu mai sunt privilegiul celor care dispun de capital suficient. Datorită educației, publicul larg se implică în investiții și acestea nu mai sunt în primul rând un domeniu masculin. Femeile care investesc sunt deja parte integrantă a mediului investițional”, spune Irina Cristescu, general manager XTB România.
Datele arată că 8 din 10 cliente ale XTB din România se află în concediu de maternitate sau au copii și sunt în căutarea unor modalități de a-și crește economiile.
După România, regiunea Orientului Mijlociu și a Africii de Nord – MENA (18%), Polonia (13%) și Portugalia (13%) se bucură, de asemenea, de o pondere semnificativă a femeilor în rândul investitorilor. La polul opus, Republica Cehă, Slovacia, Franța, Germania și Spania se află pe lista statelor cu cel mai mic procent.
Deosebit de interesantă este și ponderea tot mai mare a femeilor în rândul clienților noi, care și-au început în 2023 călătoria în domeniul investițiilor. Această tendință este rezultatul noilor oportunități de investiții pasive pe termen lung, care se pot dovedi mai atractive pentru investitorii de gen feminin, reticenți la risc.
Dintre piețele europene, în 2023, România a ocupat poziția de lider, însă se observă, totuși, o scădere de 6% față de anul 2022. Alte piețe sunt în creștere comparativ cu 2022, cele mai mari diferențe fiind observate în Germania (+6%), Polonia (+5%) și Spania (+5%). Privind dincolo de granițele Europei, regiunea MENA se bucură de cea mai mare pondere a femeilor investitoare în rândul începătorilor: 24%.
O altă tendință notabilă este aceea că investițiile pe piețele financiare par să atragă clienți mai tineri. În România, investitorul mediu de gen feminin are 35 de ani, față de 33 de ani în cazul bărbaților. În alte țări, femeile încep să investească chiar mai devreme, cu o vârstă medie de 34 de ani în Polonia, de exemplu.
„Cred că succesul în investiții este direct proporțional cu gradul de experiență, cu alte cuvinte – timpul și atenția pe care suntem dispuși să le dedicăm acestor activități cu beneficii clare în viețile noastre personale.
Sunt convinsă că nu este legat de faptul că ești bărbat sau femeie. Într-adevăr, femeile au mai multă răbdare, în general, sunt mai consecvente și își setează orizonturi de timp mai lungi. Din păcate, însă, această strategie nu funcționează mereu în avantajul lor”, explică Diana Seredenciuc, co-fondator și CEO Bankata.
Fost wealth manager la CitiBank, Diana investește pe piața de capital de mai bine de 10 ani. Promotoare a educației financiare în domeniului investițiilor pe bursă, Diana a devenit și antreprenor: a dezvoltat platforma Bankata, care ajută românii să-și gestioneze bugetul și să înțeleagă produsele financiare.
Cum au investit femeile din România în 2023?
Printre provocările cu care se confruntă femeile pe piața financiară se numără lipsa de încredere în abilitățile lor de investiții, lipsa educației financiare și veniturile mai mici pe care acestea le au disponibile. Diferența de remunerație între femei și bărbați este vizibilă dacă ne uităm la alte cifre ale XTB: valoarea medie a depozitelor bărbaților români este de 1,5 ori mai mare, comparativ cu cea a femeilor. Același raport poate fi aplicat și pentru valoarea medie a tranzacțiilor.
De-a lungul anilor, au circulat numeroase stereotipuri cu privire la activitatea femeilor pe piețele financiare. Stereotipurile au fost ignorate și, cu siguranță, femeile sunt conștiente de beneficiile investițiilor durabile: în toate țările în care sunt disponibile planuri de investiții bazate pe ETF-uri, o medie de 11% dintre acestea sunt deținute de femei.
Dacă ne uităm la alte clase de active, femeile din România care investesc au avut o preferință pentru acțiunile cu expunere la piețele globale, cum ar fi: Tesla, AXA și Palantir Technologies.
Acei investitori care au decis să includă CFD-urile în portofoliul lor au preferat indicii americani, în detrimentul celor europeni. Femeile au investit, de asemenea, în aur, informație care nu este o surpriză, deoarece prețul acestui metal rar a crescut cu 13% în 2023.
Dacă ne uităm la modul în care femeile își execută tranzacțiile, investitoarele din România au adoptat o abordare mai conservatoare, deoarece ponderea tranzacțiilor efectuate de la desktop este încă relativ ridicată: 46%.
În schimb, există piețe XTB în care majoritatea tranzacțiilor sunt efectuate „în mișcare”, prin intermediul aplicațiilor mobile. Este de așteptat ca, în anii următori, această tendință să fie mai vizibilă și în România, odată cu îmbunătățirile planificate pentru aplicația mobilă XTB.
Photo by Firmbee.com on Unsplash