Sphera Franchise Group („Sphera”), cel mai mare grup din industria de foodservice din România, a încheiat anul 2022 cu vânzări consolidate de 1,3 miliarde lei, o creștere de 32% față de 2021, cel mai ridicat nivel înregistrat de Grup până acum.
Datorită managementului eficient al costurilor, creșterii numărului de tranzacții per total și ajustărilor de preț, EBITDA normalizat a ajuns la 102,7 milioane lei, mai mare cu 40% față de anul precedent.
Astfel, Sphera închide 2022 cu un profit net normalizat de 44,3 milioane lei, cu 71% peste cel din 2021.
Performanța din 2022 s-a datorat rezultatelor puternice pe toate piețele și pentru toate brandurile, care au înregistrat creșteri de două cifre ale vânzărilor.
KFC România a contribuit cu vânzări de 946,9 milioane lei (+29% YoY), KFC Italia cu 166,3 milioane lei (+46% YoY), Pizza Hut cu 122,9 milioane lei (+37% YoY), Taco Bell cu 69,3 milioane lei (+ 42% YoY) și KFC Moldova cu 17,4 milioane lei (+40% YoY).
Vânzările generate în România s-au ridicat la 1,14 miliarde lei (+30% YoY), urmate de Italia cu 166,3 milioane lei (+46% YoY) și Republica Moldova cu 17,4 milioane lei (+40% YoY).
Datorită gestionării eficiente a costurilor, ponderea cheltuielilor G&A în vânzări a scăzut cu 0,8 pp în 2022 față de 2021, în pofida unei creșteri de 12% comparativ cu anul precendent. Drept urmare, profitul operațional a ajuns la 53,2 milioane lei în 2022, o creștere cu 51% față de 2021.
„Rezultatele solide înregistrate de Sphera în 2022 sunt o dovadă a eficienței strategiei noastre și a puterii brandurilor noastre în obținerea unei creșteri sănătoase care susține performanța.
Ne-am luat angajamentul de a ne dezvolta pe termen lung în mod sustenabil, oferind produse și servicii excelente clienților noștri, un mediu favorabil angajaților noștri, randamente pozitive investitorilor noștri și sprijin în comunitate, iar 2022 este dovada că ne îndeplinim această promisiune, în ciuda provocărilor.
Ne-am confruntat cu un an dificil, iar volatilitatea mediului economic persistă, dar Sphera se bazează pe fundamente puternice și vom continua să construim pe această bază pentru a ne implementa strategia și atinge obiectivele, în beneficiul clienților, investitorilor, angajaților noștri și comunității, deopotrivă”, a declarat Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.
T4, un alt trimestru record, susținând performanța generală din 2022
Rezultatele pozitive din 2022 au fost semnificativ susținute de performanța excelentă din T4, un nou record în ceea ce privește vânzările.
Veniturile restaurantelor au atins 369,2 milioane lei, o creștere de 36% față de T4 2021, susținută de deschiderea a 8 restaurante noi în cursul anului 2022.
Datorită prezenței în creștere a clienților în magazine, care a condus la o majorare a numărului de tranzacții per total, alături de ajustări de preț și un management eficient al costurilor, Sphera a înregistrat un EBITDA de 43,9 milioane lei, mai mare cu 239% YoY, și un profit net de 23,4 milioane lei, față de o pierdere netă de 0,7 milioane lei în T4 2021.
„Rezultatele din trimestrul IV, precum și cele pentru tot anul 2022, reconfirmă potențialul Sphera de a realiza performanță. Am traversat cu succes un an dificil, cu creșteri masive ale costurilor, context macroeconomic volatil și presiuni inflaționiste.
În timp ce incertitudinea persistă, suntem încrezători în managementul nostru riguros al costurilor și strategia bine calibrată, pentru a continua traiectoria de creștere profitabilă”, a declarat Valentin Budeș, CFO, Sphera Franchise Group.
Vânzările generate în T4 2022 în România au contribuit cu 315,6 milioane lei, Italia cu 48,5 milioane lei, în timp ce Republica Moldova a atins un reper istoric, rezultatele trimestrului depășind 5,1 milioane lei.
În ceea ce privește contribuția pe branduri, în T4 2022, KFC a adus venituri în valoare totală de 315,1 milioane lei, Pizza Hut – 34,2 milioane lei și Taco Bell – 19,9 milioane lei.
Performanța excelentă din T4 2022 a contribuit la rezultatul întregului an cu un profit operațional de 44,6 milioane lei, triplu față de T4 2021.
Grupul a continuat să își valorifice propriile canale, rata vânzărilor generate în restaurante și prin canalele proprii de livrare ajungând la 84% din venituri în T4 2022 față de 74% în T4 2021.
Cheltuielile în restaurante în T4 2022 au crescut semnificativ mai lent decât vânzările, cu 25% YoY, costurile cu alimente și materiale fiind cu 34% mai mari față de T4 2021, din cauza mediului inflaționist general și a creșterii costurilor cu energia.
Al doilea cel mai mare contributor la cheltuielile în restaurante din trimestrul 4 a fost costul cu salariile, rezultat al creșterilor salariale medii și stimulentelor de performanță mai mari.
Cu toate acestea, salariile arată o productivitate crescută, deoarece ponderea acestei linii de cost raportată la vânzări a scăzut de la 23,4% în T4 2021 la 20,2% în T4 2022.
În 2022, Sphera a deschis 8 restaurante noi: 4 KFC în România, 2 Pizza Hut și 2 Taco Bell. La 31 decembrie 2022, Sphera Franchise Group opera 177 de restaurante: 96 de restaurante KFC în România, 2 în Moldova și 20 în Italia, precum și 43 de restaurante Pizza Hut (inclusiv o subfranciză Pizza Hut Delivery), 15 restaurante Taco Bell și un restaurant Paul.
La 31 decembrie 2022, Grupul avea 4.935 de angajați, dintre care 4.450 în România, 411 în Italia și 74 în Republica Moldova.