Cifra de afaceri (CA) reprezintă valoarea totală a vânzărilor de bunuri și servicii realizată de o companie într-o anumită perioadă de timp, denumită de cele mai multe ori exercițiu financiar.
Aceasta are rolul de ilustra semnificația înregistrărilor care conțin informații financiare, necesare pentru desfășurarea afacerilor curente sau viitoare sau care servesc ca dovadă a tranzacțiilor financiare.
De asemenea, CA determină performanța unei afaceri. În mod normal, în calculul cifrei de afaceri nu este luată în considerare Taxa pe Valoare Adaugată (TVA) încasată, dobănzile, reducerile acordate clienților sau veniturile din dividende. Cifra de afaceri este un indicator important care reflectă de fapt nivelul producției livrate și transformate în bani, fiind denumită și venit brut sau încasări totale.
În literatura de specialitate, noțiunea de cifră de afaceri poate fi abordată din mai multe puncte de vedere: cifră de afaceri critică (minimă), cifră de afaceri marginală, cifră de afaceri totală, cifră de afaceri medie.
Cifra de afaceri critică (minimă) este egală cu suma cheltuielilor fixe și a celor variabile. Aceasta reprezintă acel nivel al încasărilor care acoperă doar cheltuielile fixe și variabile, compania respectivă fiind la un nivel de „break even” sau prag critic în care veniturile acoperă cheltuielile, fără a înregistra profit sau pierdere.
Spre deosebire de cifra de afaceri critică, cifra de afaceri totală reflectă un volum mai mare al vânzărilor de bunuri și prestărilor de servicii, decât volumul total al cheltuielilor, pentru a putea obține profit. Valoarea sau mărimea acestui indicator se determină prin cumulul veniturilor provenite din activitatea principală a companiei cu veniturile provenite din activitățile secundare.
Cifra de afaceri este un indicator de departajare la nivel economic, cu ajutorul căruia companiile sunt încadrate în microîntreprinderi (CA < 2 mil eur), companii mici și mijlocii (IMM) (CA între 2 mil – 50 mil eur și maxim 250 de salariați), companii mari și corporații (CA > 50 mil eur). Evaluarea cifrei de afaceri poate fi influențată și de elemente precum: politica prețurilor, rata inflației, forța de muncă, cererea și oferta de piață, dar și poziția companiei pe piață.