Printre numeroasele etape ale unui lanț de aprovizionare, factori cheie cum ar fi timpul, deciziile si cererea de aprovizionare, lipsa comunicării și dezorganizarea pot duce la una dintre cele mai frecvente probleme în gestionarea acestuia, cunoscută sub numele de efect bullwhip (sau efectul „bici”), numit uneori si efectul de „whiplash”. Efectul bullwhip este fenomenul care se produce in lantul de supply chain atunci cand consumatorul isi schimba comportamentul in sensul micsorarii sau maririi necesitatilor sale de consum iar comenzile trimise producătorului și furnizorului crează variatii mai mari decât vânzările către clientul final. In ideea reducerii timpilor de asteptare catre zero a disponibilitatii produselor atunci cand clientii au nevoie de produs, majoritatea sistemelor de livrare sunt un melanj intre strategiile push si pull.
Care sunt factorii care contribuie la efectul de „bici”? Printre factorii principali se numara: dezorganizarea dintre fiecare legătură din lanțul de aprovizionare, de exemplu comandarea unor cantități mai mari sau mai mici de produs decât este necesar; lipsa de comunicare dintre fiecare legătură din lanțul de aprovizionare ce face dificilă funcționarea fără probleme a proceselor; politici de returnare gratuită – clienții pot supraevalua în mod intenționat cererile din cauza unor lipsuri și apoi pot anula momentul în care aprovizionarea devine din nou adecvată, rezultând în exces material; variațiile de preț – reduceri speciale și alte modificări ale costurilor pot afecta modelele regulate de cumpărare: cumpărătorii doresc să profite de reducerile oferite pe parcursul unei perioade scurte de timp, ceea ce poate cauza o producție inegală și o cerere distorsionată.
Alți termeni populari
- Petrolul WTI: Ce este și cum diferă de Brent? Petrolul WTI (West Texas Intermediate) este...
- Ofertă publică inițială (IPO) Ce înseamnă o ofertă publică inițială...
- Randamentul până la maturitate Randamentul până la maturitate al unei...
- Risk-On vs. Risk-Off Pe piețele financiare, conceptele de „risk-on”...