Lean este o metodologie care porneşte de la definirea valorii pentru un client, fiind asimilată ca si „ceea ce clientul este dispus să plătească”. Metodologia Lean pune accent deosebit pe eficiență și are drept scop principal eliminarea risipei, îmbunătățirea fluxului de producție si simplificarea activităţilor care adaugă valoare pentru client. De-a lungul istoriei, au existat câteva companii celebre care au aplicat cu succes această metodologie și per total, s-au bucurat de succes: Ford (1913) si Toyota (1930). In anii ’90 această metodologie de optimizare a proceselor a devenit foarte populară în întreg mediul de business global. Reducerea pierderilor, fluxul de valoare, flexibilitatea proceselor sunt componentele esenţiale ale organizaţiei Lean, indiferent de domeniul de activitate, fie că este vorba de producţie sau servicii (publice, financiare, educaţionale, de sănătate etc.). Pe de altă parte, Six Sigma este o metodă integrată de îmbunătăţire sistematică a proceselor, prin diminuarea variabilităţii cu ajutorul unor instrumente statistice, dar şi calitative. Se utilizează modelul DMAIC (Definire, Măsurare, Analiză, Îmbunătăţire, Control) pentru a reduce variabilitatea proceselor, prin orientare spre client (pentru a înţelege caracteristicile critice ale produsului sau serviciului oferit) şi prin luarea deciziilor pe baza datelor disponibile şi a faptelor observate. Motorola a fost prima companie care a adoptat metodologia Six Sigma în anii ’80. Six Sigma are în vedere creșterea nivelului de calitate și propune optimizare prin eliminarea defectelor din procese și îmbunătățirea performanțelor. Six Sigma se axează pe înțelegerea, cuantificarea, îmbunătățirea și controlul acelor variabile sau cauze care influențează îndeplinirea de către/ produs/ serviciu a așteptărilor clienților.
Lean Six Sigma (LSS) înseamnă îmbinarea avantajelor Lean cu avantajele Six Sigma, fiind o abordare integrată de management pentru îmbunătăţirea continuă a proceselor, care utilizează o combinare a metodologiei Lean de reducere a duratei procesului pe baza eliminării pierderilor cu metodologia Six Sigma de reducere a variabilităţii procesului. Metoda se poate aplica oriunde se înregistrează pierderi pe fluxul proceselor cu date de intrare sau de ieşire variabile în timp.