BET
16978.18
-0.44%
BET-TR
37439.71
-0.44%
BET-FI
62815.01
-0.56%
BETPlus
2510.34
-0.41%
BET-NG
1221.75
-0.61%
BET-XT
1465.96
-0.46%
BET-XT-TR
3177.84
-0.46%
BET-BK
3175.73
-0.65%
ROTX
37778.05
-0.39%

Monopol

Autor: Financial Market
< 1 min

In sens economic, monopolul reprezinta capacitatea unei entitati sau companii de a se constitui ca unic ofertant al unui produs sau serviciu, având control deplin asupra pieţei pe care activeaza, termenul monopol, însemnand unic vânzător.

Monopolurile pot fi considerate un rezultat extrem al pieței libere in care o singură companie sau un grup devine suficient de mare pentru a deține toată sau aproape toată piața de desfacere pentru un anumit tip de produs sau serviciu.

Un monopol se caracterizează prin absența concurenței, ceea ce poate duce la costuri ridicate pentru consumatori, la produse și servicii inferioare și la comportamente corupte. O companie care domină un sector de afaceri sau industrie poate folosi această dominanță în avantajul său și în detrimentul altora.

Poate crea deficiențe artificiale, poate fixa prețurile și eluda în alt mod legile naturale ale cererii si ofertei. Cauzele aparitiei monopolului economic pot fi diverse, dar cele mai cunoscute sunt concentrarea progresivă a producţiei şi liminarea producătorilor mai puţin performanţi, realizarea unei inovaţii sau crearea unui produs nou creând o sursă temporară de monopol, existenţa unor obstacole in ceea ce priveste intrarea altor concurenti pe piata sau dreptul de proprietate asupra unor resurse naturale inaccesibile altor firme.