Se pare ca romanii raman sceptici la ideea de investitii, desi in ultimii ani eforturile de popularizare in domeniul educatiei financiare s-au inmultit.
Desi castigul salarial creste, numarul celor preocupati de investitii pare sa scada. Care ar putea fi explicatia?
Fondul de Compensare al Investitorilor (cel care asigura schema de garantare a portofolilor investitorilor) tocmai a publicat raportul pe trimestrul 2. Observam o scadere a numarului investitorilor prezenti pe piata BVB, fie ca ne raportam la ultimul trimestru (-2.9%), la inceputul anului (-1.7%) sau fata de anul trecut (-5.2%). Numarul acestora nu reuseste sa se mentina peste 60.000 – un nivel la care stagneaza de ceva timp. Spre comparatie, in decembrie 2010 existau peste 86.000.
In acelasi timp Asociatia Administratorilor de Fonduri anunta ca la nivelul acestui an (finalul lui August) fondurile deschise de investitii au inregistrat iesiri nete de 2.47 miliarde lei, activele nete ale acestora scazand in 2018 cu circa 10%. Ca o remarca: cele 14 fonduri de actiuni aveau la jumatatea anului 9.211 de investitori.
Educatia financiara este, cu siguranta, un proces de durata. Educatia, in general, se dobandeste in doua etape. O prima etapa este cea in care te informezi, iei contact cu noile concepte, cu beneficiile si caracteristicile lor. O a doua etapa, mai importanta, este cea in care incerci sa aplici ceea ce ai invatat si in care setezi, conform modelului personal, noile informatii dobandite.
In domeniul educatiei financiare Romania nu a depasit inca prima etapa. Exista in prezent suficiente surse de informare pentru cei dornici sa isi imbunatateasca educatia financiara. Deficitul de actiune priveste a doua etapa, cea a aplicarii practice a ideilor educatiei financiare. Putini sunt cei care aloca bani, timp si incredere pentru exercitiile financiare fara de care notiunile regasite in conceptul de educatie financiara raman simple enunturi.
Inca prea putini dintre noi mentinem si aplicam un plan lunar al cheltuielilor si a veniturilor (un cash-flow personal) sau practicam un bilant anual al averii personale. Deciziile de consum sunt luate fara a fi trecute prin filtrul (atat de sever la nivel de perceptie) mentinerii unui echilibru financiar adecvat. Economisirea se afla inca la cote foarte scazute si ca atare domeniul investitiilor are o adresabilitate scazuta.
Cred ca imbunatatirea educatiei financiare nu poate fi facuta fara a parcurge etapa practica a sa. E ceea ce lipseste acum. Ca atare, ar trebui sa ne concentram pe a crea produse de economisire si de investitie accesibile, simple si prietenoase cu cei care sunt dornici sa afle si sa aplice principiiile educatiei financiare. Reglementarile prea numeroase si deseori irationale, gandite pentru protejarea publicului de retail, se intorc, ca un boomerang, impotriva acestuia.
Obiectivele unei piete bursiere sunt strans legate de existenta unui segment al publicului de retail cat mai dezvoltat. Fie ca vorbim despre o piata lichida care sa asigure preturi corecte pentru instrumentele tranzactionate, fie ca vorbim despre finantarea companiilor pe bursa numarul de investitori este o variabila cheie pentru ca aceste functii sa fie exercitate corespunzator.
Bursa trebuie sa fie unul dintre canalele principale prin care se creaza bunastare economica cu toate marile avantaje economice si sociale pe care aceasta le genereaza.
Autor: Alin Brendea, Prime Transaction
Articolul original a aparut aici.
[ajax_load_more]