Profitul net al Grupului BRD a atins 1.499 milioane RON în 2019 (în comparație cu 1.563 milioane RON în 2018) datorită creșterii puternice a veniturilor și profiulul de risc solid, rentabilitatea capitalurilor proprii atingând 18,9% în 2019 (față de 20,8% în 2018), conform unui comunicat al bancii pe site-ul bursei.
Poziția de capital a BRD a rămas robustă, rata de solvabilitate fiind de 20,1% la finalul lunii decembrie 2019 (nivel individual, conform Basel 3, fondurile proprii excluzând rezultatul net al anului curent) față de 21,1% la finalul lunii decembrie 2018 (incluzând rezultatul net al anului, net de dividendele aprobate).
Având în vedere rezultatele anului, cât si așteptările privind evoluția capitalului, banca a decis propunerea unui dividend brut pe acțiune similar cu anul financiar 2018 (1,64 RON/acțiune), sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acționarilor din data de 23 aprilie 2020.
Cifre cheie
• Volume mai mari pe toate segmentele de clienți: creștere continuă a creditelor retail (+3.5%* în termeni anuali), finanțare prin leasing și credite acordate clienților companii mari în creștere (credite nete, inclusiv leasing, mai mari cu 4,6%* în dinamică anuală), realizare remarcabilă pe piața soluțiilor alternative de economisire (creștere de 74% a activelor în administrare ale BRD AM față de finalul lunii decembrie 2018), utilizare tot mai largă a canalelor digitale (creșterea numărului de utilizatori activi unici pentru servicii de bancă la distanță, MyBRD Mobile și MyBRD Net, +19% față de finalul lunii decembrie 2018)
• Creștere anuală susținută a veniturilor, venit net bancar mai mare cu 5,0%
• Creștere a cheltuielilor operaționale, determinată în principal de costuri cu personalul și cheltuieli reglementare mai mari (contribuții cumulate la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție si taxa pe activele financiare), în timp ce avansul altor cheltuieli a fost limitat la +2,5% în dinamică anuală
• Performanță operațională solidă, reflectată de creșterea rezultatului operațional brut cu 4,8% în dinamică anuală, excluzând contribuțiile la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție și taxa pe activele financiare, grație activității comerciale dinamice; indicatorul cost/venit de 46,8%, stabil față de 2018 (excluzând impactul costurilor reglementare menționate mai sus), susținut de creșterea veniturilor, continuând în același timp programul de transformare
• Rata creditelor neperformante mult sub media pieței (3,1% la finalul lunii decembrie 2019 față de 4,3% la nivelul sistemului bancar)
• Costul riscului a înregistrat reluări de 204 milioane RON susținute de performanță solidă din activitatea de recuperări aferente expunerilor scoase în afara bilanțului, indemnizații excepționale din asigurări (înregistrate în trimestrul trei din 2019) și control strict al riscului la acordarea creditelor
• Profit net de 1.499 milioane RON, rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) peste 18% pentru al treilea an consecutiv
Performanţă comercială dinamică
Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, s-au majorat cu +4,6%* față de 2018 grație ambelor segmente, retail și corporate. Creditele de consum și imobiliare au stat la baza creșterii pe segmentul retail, care a ajuns la +3,5%* în termeni anuali. Avansul creditelor corporate (+7,4%* comparativ cu anul 2018) a fost susținut de creditele pentru companii mari (+8,2%*) și de finanțarea de leasing. Valoarea finanțărilor noi de leasing a crescut cu +39% față de întregul an 2018, sub impulsul cererii atât din partea IMM-urilor, cât și a companiilor mici pentru vehicule comerciale și masini de pasageri și echipamente pentru agricultură si industrie.
Depozitele pe segmentul retail (inclusiv fondurile BRD AM) au crescut cu +5,7%*, atât datorita creșterii de +4,0%* în termeni anuali a bazei extinse a depozitelor segmentului retail, cât și a creșterii remarcabile a activitații de management al activelor. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 68,4% la finalul lui 2019, cu 2,7 puncte procentuale mai mare față de 2018.
BRD oferă clienților săi o gamă largă de soluții de investiții și economisire prin intermediul fondurilor mutuale administrate de filiala sa specializată, BRD Asset Management. BRD a înregistrat o performanță foarte solidă pe această piață în 2019. Creșterea activelor în administrare a accelerat la +74% în termeni anuali în 2019, datorită subscrierilor nete importante în BRD Simfonia și Eurofond (denominat în RON și respectiv în EUR) care investesc, în principal, în instrumente cu venit fix și monetare. Prin urmare, cota de piață a BRD AM a crescut, în continuare, cu +6,5 puncte procentuale la 19,3%** la sfârșitul perioadei de raportare, devenind al treilea cel mai mare manager de active din România. Expertiza BRD Asset Management a fost recunoscută de presa de specialitate, compania caștigând 2 premii în anul anterior: “Cel mai bun fond diversificat din România” pentru BRD Diverso și “Cea mai bună companie de management al activelor”.
Utilizarea canalelor digitale a continuat să se intensifice, după cum reflectă numarul în creștere de utilizatori activi unici ai serviciilor de internet și mobile banking pâna la aproape 600 mii la sfârşitul lui 2019, în creștere cu +46% în ultimii doi ani. În același timp, volumul de tranzacții prin canalele electronice a crescut rapid, cu +24% în comparație cu 2018. Gradul de penetrare digitala a accelerat de asemenea pe segmentele IMM-urilor și companiilor mari, peste 97% din tranzacții fiind efectuate prin canale electronice, adunând peste 1 milion de plăți pe lună.
Cu un accent constant pe inovație și îmbunătățirea experienței clienților, BRD a lansat mai multe soluții digitale pentru clienții săi: o nouă aplicație mobilă pentru corporații, care oferă acces în timp real la conturi în condiții depline de securitate și mobilitate, o soluție digitală end-to-end complet integrată pentru factoring și o platformă digitală de trade finance dedicată gestionării într-un mod rapid și sigur a garanțiilor, scrisorilor de credit și încasarilor.
[ajax_load_more]