Franciza este un model de afacere ce se inițiază printr-un contract între doua parți, una fiind Francizor și cealaltă Francizat. Francizorul, care este proprietarul afacerii si detinatorul know-how-ului, acordă posibilitatea unei alte companii să folosească marca si drepturile de proprietate industrială sau intelectuală ale afacerii sale, in scopul extinderii activității. Franciza este o afacere „la cheie” pentru care francizatul plateste de obicei o taxă de intrare in rețea si o redevență lunară sau anuală din cifra de afaceri. Avantajul major al sistemului de franciza este dat de faptul că intreaga activitate, pornind de la locatie, amenajări interioare si exterioare, servicii, marketing, pregătire profesională, etc urmărește intocmai modelul Francizorului. Franciza este folosita pe scară largă la nivel international, acoperind aproape toate domeniile de activitate, de la comert, la servicii, cinematografie, restaurante, cafenele, moda, etc. Printre cele mai importante afaceri francizate sunt rețelele de restaurante KFC, Subway, Mcdonalds si altele.