Oligopolul este o formă imperfectă a pieței în care un număr mic de întreprinderi deține majoritatea cotei de piață pe un anumit segment. Un oligopol este similar cu un monopol, cu excepția faptului că este nevoie de cel puțin două sau mai multe firme ca să domine piața.
Nu există o limită superioară exactă a numărului de firme care se află într-un oligopol, dar numărul acestora trebuie să fie suficient de scăzut încât sa asigure cea mai mare parte a ofertei unui anumit bun sau serviciu, solicitat de numeroși consumatori, conferindu-le acestora o pozitie dominantă.
In general, un oligopol se caracterizează printr-un numar redus de producatori care activeaza în industrii complexe (siderurgie, construcții de automobile, aeronautică, etc), unde exista bariere de intrare datorită volumului de investiții ridicat. Participanții din piata de tip oligopol isi stabilesc in mod unilateral prețurile, din acest motiv, oligopolurile sunt considerate a fi capabile să-si mărească marjele de profit peste ceea ce ar permite o piață cu adevărat liberă.
Adesea, in lipsa unui control din partea autoritatii care investighează concurența in piata, participanții se implică în mod explicit in fixarea prețurilor, formandu-se un cartel in care liderul stabilește de obicei trendul pietei, ceilalti participanți urmându-l.
Alți termeni populari
- Petrolul WTI: Ce este și cum diferă de Brent? Petrolul WTI (West Texas Intermediate) este...
- Ofertă publică inițială (IPO) Ce înseamnă o ofertă publică inițială...
- Randamentul până la maturitate Randamentul până la maturitate al unei...
- Risk-On vs. Risk-Off Pe piețele financiare, conceptele de „risk-on”...